Direktlänk till inlägg 25 september 2018

Kan man alltid tala sanning?

Av Kaela - 25 september 2018 10:45

                  


Ljuger du ibland?


Ett nekande svar på den frågan är antagligen – just det – en lögn.

Jag tror inte den människa finns som aldrig någonsin sagt en liten osanning.
Av olika skäl.

Det kan ju bero på feghet. Att det är något vi inte vill stå för.

Men det kan faktiskt också vara hänsyn och omtanke.


Vad är då egentligen en lögn?
Som jag ser det - och tro mig, jag har försökt se det på annat sätt - så är det en medveten osanning.

Om jag tror att saker och ting är på ett visst sätt och säger det som den sanning jag är överygad om att det är - kan jag inte se det som en lögn.


Självklart tycker jag att man ska vara så ärlig som möjligt. 
Jag tror dock att jag talar för flera än mig själv  när jag påstår att människor som säger att de alltid är ärliga, att de alltid säger sanninengen skapar problem bland dem de talar med.

Kanske är det också så att sanning är något ganska svårbestämt.

Det som är sanning för mig på grund av mina livserfarenheter kanske inte alls är det för dig på grund av dina erfarenheter.

Då vill jag i och för sig kalla det för "upplevelsesanning".


Men är det alltid rätt att säga sanningen? Och kan ärlighet förväxlas med att vara en "skitstövlel"?

Har man en möjlighet att undgå att såra någon ska man nog vara noggrann med det.

Ett sår kan sitta kvar länge, länge.

Kanske kan vi ge en snäll lögn ibland istället för en vass sanning!

I avsikt att behandla någon varsamt förstås!


Det är inte lätt det här med lögn eller sanning!

Och en sak är jag absolut övertygad om.

Vi småljuger lite till mans och kvinns när det behövs - eller hur?


Ett citat av den enda kvinnliga regent vi haft....


"Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas. "   
Drottning Kristina



 
 
Ingen bild

Stina

8 januari 2017 13:54

Tänkte just på det citatet som du skrev när jag började läsa, ibland kan man ju såra genom att säja en sanning kanske, men småljuga? nej då försöker jag nog säja sanningen på något snyggt sätt om de går, annars
är jag hellre tyst faktiskt! (Händer inte ofta...)En del är ju så konflikträdda, inte lätt alla gånger.../ Stina

Kaela

8 januari 2017 15:17

Nej så är det Stina, det är verkligen inte lätt.
Jag är nog också så att jag om möjligt är tyst i stället.
Om det är bra är jag inte helt säker på - men det är lätt så det blir!
Kram och ha en skön söndagskväll Stina!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

26 september 2018 08:14

Sk vita lögner kan man alltid ta till. Sånt som inte spelar någon roll egentligen som tex när någon frågar hur den nya klänningen ser ut. Inte säger jag att den är gräsligt ful även om jag tycker det. Då har jag förstört nöjet för den som känner sig fin i den. Smaken är ju dessutom så olika. Någon annan kanske tycker den är fin. Varför ska jag då förstöra glädjen för den som köpt den. Så tänker jag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

27 september 2018 06:40

Tack för din läsning och din fina kommentar.
Det finns absolut vita lögner och vi använder oss alla avdem ibland.
Av omsorg och hänsyn.
Allt gott önskar jag dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards