Direktlänk till inlägg 28 januari 2008

Var inte rädd- dikt av Ylva Eggehorn

Av Kaela - 28 januari 2008 20:08

En dikt av Ylva Rggehorn som jag älskar



Var inte rädd


Var inte rädd. Det finns ett hemligt tecken,

Ett namn som skyddar dig nu när du går.

Din ensamhet har stränder in mot ljuset .

Var inte rädd i Sanden finns det spår.


Han älskar dig, han väntar dig i kväll –

En  kväll när du förstår hans hemlöshet

Och hur han längtar efter dina steg :

Från evighet har han stämt möte här.


Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

Du ser den inte nu, men färdas dit.

En dag skall du bekänna högt hans namn,

Hans kärleks frid som ingenting begär.


Du är på väg. En dag blir natten vit.

En dag och stjärnor växer ur hans famn.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,

du ser den inte nu, men färdas dit.

Ylva Eggehorn

 
 
Vita

Vita

29 januari 2008 16:11

Den finns tonsatt också i den nya psalmboken och jag ville ha den med på pappas begravning för den är så härlig att sjunga men blev nerröstad - demokrati i syskonskaran.

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

WennNichtsMehrGeht

28 april 2010 18:50

Åh jag älskar verkligen den här dikten

 
Ingen bild

J

16 juni 2011 03:14

Det är verkligen en fin dikt och jag älskar den. Men kom ihåg att det är ett brott mot upphovsrättslagen att skriva ut den här på webben.

Kaela

16 juni 2011 05:41

Roligt att du tycker om den!

Det beror på om man fått tillstånd eller inte.

Ha det gott min vän!

 
Ingen bild

J

16 oktober 2011 22:17

Jag undrar nog fortfarande om ALIS, som äger rättigheterna, faktiskt skulle ha gett någon rätt att lägga ut den på webben. I all fall inte utan ordentlig ersättning...

Kaela

17 oktober 2011 05:53

Det är okay att undra
Ha det gott

 
Ingen bild

TIM

26 november 2016 05:53

Tycker den e jätte fin tänjer bara. PÅ MIN PAPPA vi hade den på hanns begravåning.

Kaela

26 november 2016 08:24

Ja visst Tim! den är otroligt fin.
Tröstar oss när det är svårt!
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards