Alla inlägg under november 2010

Av Kaela - 20 november 2010 11:04

  

 

 

Ring i de klockor

som fortfarande kan ringa.

Glöm att alla ska vara perfekta.

I allt finns sprickor,

det är där ljuset kommer in...

 

(Fri översättning av text  Leonard Cohen)

Av Kaela - 20 november 2010 10:57

En 80-årig man som hade sin hustru på ett äldreboende tog hem henne.

Hon är dement och efter en otäck situation där hon försvann i skogen vid makarnas fritidshus fick hon plats på boendet.

Evert såg sig inte ha möjlighet att vårda henne hemma.


Att han efter ett och ett halvt år beslutade sig för att ta hem sin husru trots detta berodde på att hon såg att hon vanvårdades på boendet.

Det är ingen rolig läsning - artikeln i Dagens Nyheter där Evert berättar om hustruns tid på äldreboendet - men nödvändig.

Så att vi alla reagerar och begär nog med personal så ingen gammal ska behöva sitta bunden eller få ideliga urinvägsinfektioner eftersom blöjorna inte byts.



Av Kaela - 20 november 2010 10:43

  


När jag ber dig att lyssna på mig och du börjar ge mig goda råd,
då gör du inte det jag bad om.

När jag ber dig lyssna på mig och du börjar berätta varför jag inte borde känna som jag gör,då trampar du på mina känslor.

När jag ber dig lyssna på mig och du känner att du måste lösa mitt problem,
då sviker du mig, hur konstigt det än låter.

LYSSNA!

Det var allt jag bad dig om – att lyssna, inte prata eller ordna något, bara höra på mig.

Råd kan man lätt få: från frågespalter eller radiodoktorn.
Jag kan ta vara på mig; jag är inte hjälplös; kanske slutkörd, nedslagen och villrådig, men inte hjälplös.

När du gör något för mig som jag kan göra själv - då bidrar du till min rädsla och svaghet.


Så när du tar det som ett enkelt faktum att jag känner det jag känner – hur irrationell min känsla än må vara – då kan jag sluta att försöka övertyga dig och kan istället ta itu med att förstå vad som ligger bakom den där känslan.
När det står klart för mig är svaren uppenbara och jag behöver inga råd.

Irrationella känslor blir ju vettiga när vi förstår vad som finns bakom dem.

Kanske är det därför bön fungerar –
därför att Gud är tyst: Han ger oss inga råd eller försöker ordna saker; Han bara lyssnar och låter oss finna svaren själva.

Så därför ber jag dig att bara lyssna.
De som bryr sig om tillräckligt för att bara lyssna, förmedlar att de har tillit till dig och tror att du kan klara ut saker på egen hand.

Så, snälla, lyssna, bara hör vad jag säger.
Och är det så att du vill tala, vänta en minut på din tur – så ska jag lyssna på dig.

Författare okänd


Av Kaela - 20 november 2010 10:39

  

 

 

Var inte rädd för döden.

Var rädd för det olevda livet!

 

Bertolt Brecht

Av Kaela - 19 november 2010 22:10

  


Det kom en kortdikt i min inbox....jag har gått med  diktens ord inom mig  i flera dagar nu......Maya- som skickade dikten visste inte vem som skrivit den-hon hade i sin tur fått den av en annan vän mailvän.....


En dag knackade det på min dörr.
Vem är det?

Ropade jag.
Det är livet, svarade en röst.

Jag har inte tid att släppa in dig just nu, ropade jag tillbaka.

Jag knackar från insidan, svarade livet.


Av Kaela - 19 november 2010 06:08

  




Grått och regnigt har det varit - typiskt november.

Men till helgen kommer vackert vinterväder.

Snö på lördag och sol över nyfallen snö på söndag.

Kanske dags att planera för en söndagspromenad.


Källa: Svenska Dagbladet

Av Kaela - 19 november 2010 06:04

En läkare i Örebro som kom in till en svårt sjuk kvinna blev misshandlad av anhöriga som inte ville ha en manlig läkare!

Man kan undra....är inte det viktigaste att kvinnan som de älskar får vård?

Om läkaren är manlig eller kvinnlig - bara han/hon är skicklig borde vara det man strävar efter när någon behöver läkarhjälp.


Källa: Dagens Nyheter


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards