Direktlänk till inlägg 11 september 2011

Behandla andra som jag själv vill bli behandlad - eller som de vill bli behandlade?

Av Kaela - 11 september 2011 11:38

 



I grunden har vi människor ganska likadana värderingar.

Visst vill vi och vet att det är bäst att behandla andra så som vi själva vill bli behandlade.


Eller - är det något fel på det här uttrycket som vi ofta använder.

Krånglar man till det om man säger att vi ska behandla andra som de vill bli behandlade och inte som jag själv vill bli behandlad


En sak är dock säker - alla vill vi bli tagna på allvar, bli respekterade för den vi är lyssnade på, älskade eller - i varje fall fullt accepterade.


En sak som ingen av oss däremot vill är att bli dömda av andra utan att de just vet något om oss.


När vi ser en person göra något, tror vi oftast instinktivt att han eller hon gör det på grund av sin personlighet - för att personen "är sån",men kanske borde vi istället tänka att personen handlar som den utifrån de omständigheter som han eller hon befinner sig i, eller på grund av att den mött något så svårt så att det just nu inte går att samla ihop sig själv till ett adekvat beteende.


Tänk om vi skulle bestämma oss för attförsöka hitta en anledning till att personen handlar som han gör - istället för att slentrianmässigt döma ut beteendet som någo som personen" är"


Bara försöket att gföra detta gör att vi inte dömer.

Det är inte nödvändigt att vi hittar orsaken - men vi försöker förstå - och medan man försöker förstå kan man inte döma.



 
 
Ingen bild

Sanna

11 september 2011 15:40

Jag tänker så här att det är en missuppfattning i talesättet. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".
Jag vill bli behandlad som jag känner känns BRA (för mig) och då ska jag ju behandla andra så det känns BRA (för dem).
Ordvrängeri kanske men...

Kaela

11 september 2011 19:50

Nej det är inget ordvrängeri.
Jag tror det finns vissa gemensamma nämnare för hur vi alla vill bli behandlade.
Som jag skrev - med respekt och med rätten att vara den man är.

Ha det gott på alla sätt!

 
C & M

C & M

11 september 2011 17:58

Dömmer man inte så snabbt blir man ofta positivt överraskad
M&C

http://carlisurin.bloggplatsen.se

Kaela

11 september 2011 19:49

Ja visst är det sant Carl.
Precis så är det!
Guldet visar sig - när man vågar vänta.

Kram!

 
e-k

e-k

12 september 2011 08:08

Det ligger mycket i vad Stefan Einhorn skrev i sin bok att

Du ska sträva efter att bemöta människor som de behöver bli bemötta.

Kram

http://www.steeperz.com

Kaela

13 september 2011 09:03

Ja det har du helt rätt i E-K!
En fin dag till dig önskar jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards