Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Släng ut dina falska skuldkänslor

Av Kaela - 6 januari 2012 20:06

    



Känslan av skuld - vad allt får den oss inte att göra som vi egentligen inte vill.

Skulden som andra givit oss - kanske fick vi den redan när vi var små och insåg att älskad blir jag om jag gör som de vuxna vill.

Och varje gång du inte gjorde som de ville - ja då klämde skulden till om din bröstkorg så du knappt kunde andas.

Den skuld som andra lagt på våra axlar - den ska vi göra oss fria ifrån.

Den tillhör inte oss.

Den är en ockupant.


Skulden slår ofta till direkt när vi inte lyckas med att tillgodose andras behov, inte varit snälla nog att eller inte gjort det som förväntas av oss. 

Om du bara gör alla lyckliga så är du omtyckt!


Är det kanske så illa att din livsbil har skulden som chaufför?

Då kan du vara övertygad om att du hamnar i diket.

Avskeda denna chaufför som bara ser till att du kommer helt fel.


Alla har vi ett behovav att känna tillhörighet och de här felaktiga  skuldkänslorna kommer ur en rädsla att bli utesluten. En skuld som begränsar oss, som vi använder för att slå ner på oss själva - den måste vi se till att bli av med.


Man skulle kunna säga att den här felaktiga skuldkänslan - eller falska skuldkänslan om man hellre vill använda det uttrycket beror på att man blivit felprogrammerad.

Då gäller det att programmera om sig själv.

Att tala om för sig själv att man duger - att man är bra- gör bra saker-och har rätt att vara älskad för den man är.

Ingen av oss är fullkomlig och det är tur det....det skulle kännas ensamt för den människan.

Men DU är värd att älska - DU är guld som glimmar mot andra människor.

Säg detta till dig själv gång på gång varje dag.
Och så småningom - undan för undan - kommer du att upptäcka att felprogrammeringen håller på att suddas ut och du börjar se på dig själv på ett nytt sätt!


Avslutar tankarna med Sonja Åkessons dikt: "Skulden har inget hem"


Skulden kommer krypande.

Skulden har inget hem.

Skulden vill gärna ha ett hem.


Jag tränger ut Skulden.

Skulden är inte min.

Jag är inte något slags hem

om den tror det.

Varken husse eller matte

om den tror det.

Jag är bara ett barn, nästan.

Bara en leksak.



Möjligen är jag Skuldens leksak.

Jag vill inte vara Skuldens leksak.

Den kan ge sig iväg!

Men vart?

Så den stannar.


Ibland är den tyst.

Ibland ligger Skulden och sover.

Det är då man – nej!

Den spetsar öronen.


Den ömkar sig.

Ylar.

Den har inget hem.


Ingen vill ha den.

Ingen människa vill ha den.

Gud vill inte ha den.

Det kan inte vara annat än prat

att Gud vill ha den.


Men den lever.

Den måste ha sitt.


Finns det ingen man kan vända sig till

för att få hjälp med Skulden?

Nej.

Det finns ingen assistent eller kurator,

inget uppsamlingshem,

inget gömställe av något slag.


Det finns förstås de som säger

att de tar på sig Skulden.

Tro aldrig på dem!

Skulden kan man inte ta på sig.


Skulden kryper in i en.

In under huden, i mjälten, i benmärgen.

Men Skulden har inte sitt hem där.

Skulden har inget hem.


Sonja Åkesson




 
 
skrivmoster

skrivmoster

6 januari 2012 21:31

Tack för din text om skulden. Den som vi bär med oss och ibland har som "chaufför". Det blir ingen lycklig resa!

Jag har läst och begrundat och tackar för att den gav så mycket till själens näring!
Kram till dig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

7 januari 2012 00:33

Något vi alla - eller åtminstone de flesta av oss kämpar med tror jag.
Falska skuldkänslor.

Glad att orden hittade dig!

Kramar om dig!

 
Tolmia

Tolmia

8 januari 2012 08:39

Stor igenkänning. Skulden är och har nog alltid varit så långt jag kan minnas bakåt chafför i mitt liv och är så fortfarande.
Har bara inte sett det beskrivet med ord så perfekt förr.
Jag skulle vilja länka till det här inlägget på min blogg...

http://tolmias.blogg.se

Kaela

8 januari 2012 09:23

Det är helt okay att du länkar till det Tolmia.
Nej visst handlar vi fel - men det kan vi göra upp och så finns ingen skuld där....men den falska skulden - den ska vi inte släpa omkring på!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards