Alla inlägg under maj 2012

Av Kaela - 2 maj 2012 17:30


 


Visst är det skönt när man får tid och lust att ta tag i saker och ting som man skjutit framför sig en längre tid.

För mig, både på jobbet och hemma är det mestadels tidsbristen som gör att saker inte blir gjorda - och - ibland- för att det är mycket roligare att skriva i bloggen.


I helgen har jag haft tid att ta tag i saker hemma.

Jag har sorterat och märkt alla recept - vädrat och tvättat vinterkläder och lagt och hängt undan.

Här på jobbet idag - fick jag plötsligt lite extratid och hann sätta in en massa kringflytande papper i därför avsedda pärmar.

Så gissa om jag känner mig duktig - och lätt känns det också.

Som om en säck med sten ramlat av!



Av Kaela - 2 maj 2012 13:33

Jag blir riktigt ledsen när jag läser Elisabeth Sandlunds artikel i Dagen omhur människor som drabbats av psykisk sjukdom har svårt att få vård.

Och svårt att få den plats i samhället de har rätt till.

Psykiatrireformen kom för 17 år sedan, men det är inte mycket som är bättre idag än det var innan.

Som samordnare på en Frivilligcentral möter jag ofta den stora nöden och ensamheten hos de psykiskt sjuka.

Och desperationen hos deras anhöriga.

Vem som helst av oss kan drabbas.

Om vi inser det arbetar vi för att vården och bemötandet av de psykiskt sjuka förbättras.

Glad blir jag däremot över att Elisabeth tar tag i denna svåra fråga genom sin artikel!!



Av Kaela - 2 maj 2012 13:27

Idag är sista dagen att lämna in deklarationen.

Hinner du inte i tid så slå en signal och begär uppskov - annars kan det bli dyrt säger artikeln i Dagens Nyheter

Det är inte särskilt svårt att deklarera om man är vanlig löntagare.

Nästan bara att skriva under.

Så man kan ju undra varför vi skjuter upp in i det sista.

För det gör många av oss.

Av Kaela - 2 maj 2012 06:45

Visst är det upp och nervända världen kan man tycka -att det enligt Dagens Nyheters  och Svenska Dagbladets artikel är tre gånger så farligt att surfa på religiösa eller ideologiskt inriktade sajter än att surfa på porrsidor.

Detta enligt en amerikansk studie.
Orsaken tros vara att porrsajternas ägare har mera pengar att hålla bort hot och virus än de religösa och ideologiska sidorna har.

Av Kaela - 2 maj 2012 05:48


 


Spendera 80% av din tid till att fokusera på morgondagens möjligheter istället för gårdagens problem. Försöker du köra in i framtiden med blicken fäst i backspegeln kommer du att krocka.


Okänd tänkare

Av Kaela - 1 maj 2012 22:19

Klockan ringer 05.15 imorgon bitti.

Så det är dags att krypa isäng.

Med rena lakan som torkat i sol och vind är det en lyxupplevelse.


Skönt har det varit med fyra lediga dagar.

Men nu ska det bli härligt att komma tillbaka till jobbet imorgonbitti.


Jag önskar dig en riktigt god natt och en bra dag imorgon!


 


Som färdkost får du här Karin Boyes dikt;
Ingen stund är så som denna


Ingen stund är såsom denna, kvällens sista, tysta timma. Inga sorger längre bränna, inga stämmor mera stimma. Tag då nu i dina händer denna dagen som förflutit. Visst jag vet: i gott du vänder vad jag hållit eller brutit. Ont jag tänker, ont jag handlar, men du läker allt och renar. Mina dagar du förvandlar så från grus till ädla stenar. Du får lyfta, du får bära, jag kan bara allting lämna. Tag mig, led mig, var mig nära! Ske mig vad du sen må ämna!


Av Kaela - 1 maj 2012 17:00


 


De flesta av oss lever med och i en vardagsstress som gör att de flesta av de saker vi gör dagligen. som att duscha, äta frukost ...mm...mm sker med autopiloten inkopplad.

Vi är inte riktigt närvarande.


Hur mycket av nyfikenhet på livet klarar vi av att ha mitt i vardagslivet?

Hur ofta hinner vi stanna upp och känna hur gott duschtvålen doftar och lyssna till det mysiga ljudet från frukostflingorna.


Vi borde stanna upp en liten stund vid varje fas av morgonrutinen....(rutinen -ordet i sig själv säger att det är något vi gör utan några som helst reflektioner)

Ta av oss skorna en regnig dag och känna hur mjuk leran är.

Smaka på regnet.


Jakten på minuter gör oss sjuka.
Jag hinner inte, orkar inte, har inte tid.
Mobilen ringer, brev ska besvaras, kön växer, måste jobba över, borde hinna mer.


Stanna upp en stund imorgon - mitt i dina morgonsysslor.

Ja jag vet att minuterna är dyrbara.

Men ännu dyrbarare är ditt liv.
Och att du verkligen är levande mitt i allt som ska hinnas med.


Sätt dig ner och bara blunda en stund.
Var i ditt nu.


Kanske behöver vi göra som de afrikanska bärarna som en amerikansk forskare hade anställt för att bära utrustningen han hade med sig när han skulle inventera fåglarna i djungeln.

Rätt som det var satte de sig bara ner.

När han bad dem gå vidare såg det ut som de inte hörde.

Han frågade en av dem som talade engelska varför de gjkorde som de gjorde.

Han svarade:
När vi har gått så fort ett tag måste vi stanna och vänta in vår själ.



Av Kaela - 1 maj 2012 15:00

 


Går du och funderar på att skaffa nya utemöbler i sommar - eller kanske komplettera med ytterligare en grupp.

Missa då inte BRA SOMMARMÖBLER

Att köpa utemöbler är svårt - och det är dyrt - och dessutom ska det tåla alla möjliga sorters väder - om de inte ska stå i glashus förstås.

Men kanske kan du här hitta något som passar både drömmen och plånboken.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards