Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Inre årskrönika - dags att fundera på vad som hänt inom oss detta år

Av Kaela - 29 december 2012 07:33

 


Nu är det inte många timmar kvar av året 2012.

Att tiden går vansinnigt fort är nog en upplevelse jag delar med många.

Men så här - i de sista timmarna av året gör vi gärna en summering av detta år - som snart ligger bakom.

Media gör det - och presenterar årskrönikör som berättar vilka stora händelser som inramar 2012.


När jag precis suttit framför TV:n och sett en sådan årskrönika kom tanken: "Om jag gör en årskrönika av mitt liv  under 2012 - hur ser den ut.

I mångas liv har det hänt omvälvande saker - man har mött en jublande glädje eller en bottenlös sorg.

De år då sådant hänt oss kommer för alltid att vara etsade i vårt minne.


Men ett år då ingenting - eller just ingenting - av omstörtande eller "stora" händelser har mött...hur gör man en årskrönika då.


Men det finns sånt som inte är så stort på ytan - men som kan vara stort ändå.

Vår inre utveckling. Mot djupare insikter.


Att upptäcka att man är bättre på att att känna uppskattning och glädje över de små sakerna i livet - än man var när 2012 gick in - det är kanske en av de allra största saker som kan hända oss.

Eller åtminstone en av de viktigaste.


Har jag blivit bättre på att hitta min inre styrka handlar än jag var för ett år sedan?


Är jag mera  grundad i mig själv och har lättare utgå från den jag är och kan jag kommunicera det med människor jag jag samarbetar och/eller samlever med?


Har jag blivit bättre på att visa generositet somju alltid  kommer ur tacksamhet ?


Har jag blivit bättre på att sätta någon annan före mig själv?


Bättre på att bjuda på mig själv på ett balanserat sätt?


Har jag blivit bättre på att lyssna inåt mig själv - och - förstås  - på andra människor?


Jag ska låta de här frågorna sjunka in i mig - och jag hoppas förstås att jag ska ha blivit bättre på alla de här punkterna - men säker är jag inte - än!


 

 
 
Eva Trillian

Eva Trillian

30 december 2012 15:08

Fantastiskt fina funderingar. De gick rakt in!
Jag delar med mig av dina frågor i min blogg och hoppas det är ok!
Mer vishet till folket!
Tack för ett fint år med många kloka tankar hos dig och fina kommentarer från dig hos mig! Allt gott önskar jag dig för 2013!

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

30 december 2012 15:14

Självklart är det alltid OK att dela tankar....det är ju genom att dela vi alla blir rikare!

Tack själv Eva...för många härliga foton och tankar som gett sinnet flygturer.

Önskar dig också ett riktigt bra Nytt år!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards