Alla inlägg under juni 2013

Av Kaela - 3 juni 2013 08:15


När jag hittade den här boken var det ganska självklart att jag skulle falla för den.

Eftersom Karin Boye varit min älsklingspoet från tidiga tonår.

Med åren har hon fått sällskap av många andra - men hon kvarstår för mig som en av största poeterna under 1900-talet.

I denna bok har Jessica Kolterjahn försökt tränga in i den kvinna som Karin Boye var - när hon 1932 lämnade Sverige för Berlin.

 


31 år gammal reser Karin Boye till Berlin.

Hon har just lämnat ett kärlekslöst äktenskap - och även cigarrflickan, hennes mörka hemlighet.

Hon är redan en känd författare som fått många läsare.

Men i hennes sinne råder mörkret.

Hon ser med jämna mellanrum självmordet som sin enda utväg.


Hon nästan drunknar i självförakt.

Hon vill inte vara den hon är.

Och då blir självmordet den enda väg hon tycker sig ha.

 Dr. Lampl hennes psykoanalytiker råder henne att lämna alla försök till kärlekshistorier med män för att istället leva som den hon är - homosexuell.

 Beslutet att följa hans råd lättar Karins mörker något men skammen finns kvar. Man får komma ihåg att det var 1930-tal.

Men även om hon i Berlin kunde gå på “kvinnoklubbar” så sitter hennesbristande  självkänsla kvar i det som tvingats på henne hemma i Sverige - äcklet och skammen.

Hon fortsätter se sig själv som samhället sett på henne.


Hon är ständigt hemlängtande och ofta utan pengar.


Boken låter också läsaren läsa en del brev från Karins mor.
Modern som var en engagerad politiker med alkoholproblem.


Du som älskar Karin Boyes diktning får inte missa den här möjligheten att lära känna Karin.

Oavsett hur du ser på det som var hennes liv kan du inte undgå att beröras på djupet av att lära känna henne på ett plan du kanske inte gjort förut.


Boken går att köpa här


Boken är nyutkommen i vår - men jag hoppas den redan finns på biblioteken - eller kommer snart!





Av Kaela - 3 juni 2013 08:04


 



Jag är stark, eftersom jag har varit svag.

Jag är orädd, eftersom jag har varit rädd.

Jag är klok, eftersom jag har varit oförnuftig.


Lehena Molin

Av Kaela - 3 juni 2013 05:55

Idag är det måndagen 3 juni och Ingemar och Gudmar har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 61 283 män i Sverige som har förnamnet Ingemar.
Av dessa har 8 786 namnet Ingemar som tilltalsnamn

Även 4 kvinnor bär namnet. Men ingen av dem använder det som tilltalsnamn.

Ingemar är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Ing och mar som betyder berömd

Första gången namnet ses i Sverige är på Runinskrift, 1000-tal, ex. på flyttblock vid Runby, Eds socken i Uppland: Ingrid lät göra ladbron (lastbryggan) och hugga stenen efter Ingemar, sin man och efter Dan och efter Banke, sina söner. De bodde i Runby och ägde där gård. Kristi hjälpe deras sjä...


 101 män i vårt land har förnamnet Gudmar.
Av dessa har 18 namnet Gudmar som tilltalsnamn.

Även Gudmar är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden gud och mar som betyder berömd.

Även Gudmar ser man första gången på en runsten.

På 1000-tal på sten i Gamla Spånga, Södermanland: "Gudbjörn, Odde, de reste denna sten efter Gudmar, sin fader. Stod manligen i stammen på skeppet, ligger västerut, jordad, han som dog."

Av Kaela - 2 juni 2013 16:25

Denna dikt har Elsie tillägnat sin mamma.

 


Sagorna och orden

fick jag från dig.

Det var du.Din röst

Alltid var det du.

Min hand i din

på stigarna i skogen.

Min kind mot din midja

när jag färdades på cykeln

längs sandiga vägarna

vattenpussar stänkte

benen stod rakt ut

I vrån framför spisen

var jag i ditt knä

kurade vi skymning innan lampan tändes.

Om natten var det du

I soffan i köket din kropp

och din röst.

Dina ord var synliga. De levde.

De fick mig att se.
Bit för bit

fick jag till mig världen


Inte den stora

Inte den sanna

men i den lilla världen

runtomkring vårt


Sagorna var mörka

Mest var det din egen

gräsbevuxna gärsgårdssaga.

Jag kom att bo i den.

Elsie Johansson

Av Kaela - 2 juni 2013 08:25

Många föräldralediga upplever en press från arbetsgivaren att de ska arbeta hemifrån under föräldraledigheten.

Dessutom upplever många att föräldraledigheten har påverkat deras karriärmöjligheter negativt.

Så finns det också de som tycker att detta är positivt för återgången till jobbet.

Särskilt anmärkningsvärt tycker jag att detta är att det oftare är så här om man är anställd inom kommun och landsting än om man arbetar i privat sektor.

Ska inte de gå före och visa vägen.

Föräldraledigheten är ju lagstadgad


Läs hela artikeln i Dagens Nyheter här

Av Kaela - 2 juni 2013 08:16


 


Det är klokare att gå sin egen väg än att gå vilse i någon annans fotspår.


Bente Meyner

Av Kaela - 2 juni 2013 08:02

Idag är det söndagen 2 juni och Rutger och Roger har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige  finns 1 305 män som har förnamnet Rutger.
Av dessa har 255 namnet Rutger som tilltalsnamn.

Även en kvinna bär namnet. Men inte som förnamn.

5 personer heter Rutger i efternamn.

Rutger är ett forntyskt namn som är sammansatt av ord som betyder beröm och spjut.

Har funnits i Sverige sedan 1621



38 736 män i vårt land har förnamnet Roger.

Av dessa har 19 374 namnet Roger som tilltalsnamn.

Sex kvinnor bär också namnet - men ingen av dem använder det som tilltalsnamn.

Som efternamn finns det 48 personer som har namnet.

Roger är ett  engelskt namn som är bildat av ord som betyder ära och spjut. Roger motsvarar vårt fornsvenska Rodger.

har funnits i Sverige sedan 1789

Av Kaela - 1 juni 2013 13:24

 




Dags att njuta!

Sommaren är här.

Även om det finns ett och annat regnmoln på himlen som kan oroa.

Det är så otroligt vackert ute med den nya grönskan som blir nästan magisk i soluppgång och solnedgång.

Nu gäller det att stanna den där inre stress-klockan och bara leva.


Visst är det många dagar kvar på jobbet för de flesta av oss innan semestern kommer - men vi kan lyfta blicken och se ut genom fönstret ibland - och sätta oss fem minuter på en parkbänk under lunchen och bara finnas till.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards