Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av Kaela - 2 augusti 2014 20:23

Efter en tur med Lilleputt-tåget i Söderköping med en  underbar chaufför som bjöd på sig själv med visor, Söderköpings historia, barnsånger, klubbor till alla barn, samt sketcher - eller åtminstone en styrde vi kosan mot farfars föräldrar - men då somnade lilla prinsessan i bilen.

Hon vaknade så småningom och slog på sin berömda charm.

Så visst föll de som käglor- de båda fina gamla!


    

Av Kaela - 2 augusti 2014 20:20

 


Lunchen intogs på Max hamburaerbar i Norrköping.

På Stellas önskan förstås!

Av Kaela - 2 augusti 2014 10:41

 

Och för dig som undrar....Stella vaknade inte med gråt....hon ropade farmor....hon kom ihåg att mor och far hade rymt fältet den lilla trollungen.

Nu lägger hon pussel med bistånd av farfar!  

Av Kaela - 2 augusti 2014 08:08

 



Just idag är det 25 år sedan jag mötte min blivande man. (Men det visste jag inte då förstås.)

Plötsligt stod han bara där - i mitt kök som det mest självklara av det självklara.

Och jag som lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig lita på en man igen bara kände: "Här är han".

(Till mitt kök kom han som vän till en vän.)



Men redan i detta - det första mötet så visste jag, detta var det jag hade sökt i hela mitt liv.

Det var en sån enorm känsla av samhörighet och en djup förståelse som jag aldrig tidigare känt.

Övertygelsen var så stark och jag upplevde ett rent, vackert och magiskt möte mellan två själar.


Så har det förblivit - även om det tog fyra år för honom att övertyga mig om att det var sant!

Sårad och trasslig som jag var efter att ha blivit sviken.


Jag är så innerligt tacksam för honom.


Han är, jämte mina barn ( som då redan fanns, alla fem) det finaste livet givit mig!


Självklart och ofattbart - så har det förblivit mellan oss!


PS. Brukar inte dela så här inifrån, men gör ett undantag.)









Av Kaela - 2 augusti 2014 07:57

 


När en människa tar ett steg mot Gud, tar Gud fler steg mot att människan än det finns sandkorn i världen.


Okänd tänkare

Av Kaela - 2 augusti 2014 07:33

 


Nu är hon här, lilla Stella.

Sover ännu i sin spjälsäng i rummet intill mig.

Hennes föräldrar har givit sig iväg och jag ser fram emot ett dygn med underverket.

Kastar nu och då ett vaksamt öga på baby-watchern på skrivbordet.

Hoppas hon minns - när hon vaknar - att det är farmor och farfar som ska ta hand om henne idag!


Av Kaela - 2 augusti 2014 07:09

    



En liten kille på sju år fick för cirka ett år sedan en extramormor genom oss på Frivilligcentralen.


Jag mötte honom och hans mamma häromdagen.

Vi pratade om hans "extramormor" och plötsligt säger han: "jag vet,,,jag vet,,,varför det heter extramormor....jag hörde att mamma sa till xxx igår att N. är något alldeles extra!"

Barns logik är helt underbar!

Av Kaela - 2 augusti 2014 06:51

   

 



På den tiden var sommaren alltid varm
den var dessutom oändlig
när det regnade
kom det en regnskur
sedan kom solen åter
det luktade våt asfalt
man fick plöja sin väg genom grannarnas
utburna krukväxter
som stod där med nyduschade blad

På den tiden fanns det alltid mammor hemma
och på fredagarna ljöd de taktfasta
slagen från mattpiskorna
i kapp med
nithammarnas slag
i hamnen

Uppgångarna doftade av
nybakade kanelbullar
och vid middagstid
spred sig doften av
dubbla strömmingsflundror
med potatismos
och lingonsylt
på torsdagarna doftade det
av ärtsoppa och plättar med
hemlagad sylt

På den tiden
badade man tills skinnet
var alldeles skrynkligt
på solvarma bryggor
fångade man förskräckta krabbor
som sedan släpptes
med sned gång försvann de
över bryggan
och plumsade tillbaka till friheten

Man sprang på starka brunbrända ben
upp och nerför
backarna i Masthugget
man gick ärenden
och la håret på grannfruarna
passade barn och hundar
och fick ett begrepp om
vad det innebar att
tjäna sitt uppehälle

På den tiden var sommar alltid sommar
vinter alltid vinter
ja varje årstid var tydlig
det fanns inte minsta tvekan
vid ett visst datum kom vårkläderna ner från vindsskrubben
vid ett visst datum bars de åter upp på vinden

på den tiden var allt inrutat
efter vissa mönster
det skapade en sorts trygghet
i tillvaron
som man nog behövde efter två världskrig

detta var 40 och 50tal
det var den tiden
när sommaren var oändlig
och aldrig tycktes
ta slut.

Ann-Christin Larzon

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards