Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Fördomar - jag?

Av Kaela - 9 juni 2015 08:17

 





Inte har väl jag några fördomar?!


Visst har du tänkt och sagt så också en eller annan gång.

Fördomar - det är sånt som andra har - eller....?


När jag häromdagen skulle handla m,at för veckan fanns i affären en mamma med två barn.

De for fram och tillaka med de små kundvagnar hon tilldelat dem.

De skrek och tjoade.

Hamnade i konflikt med varandra vilket gav omgivningen mer eller mindre hörselskador.


Jag gillar barn!
Jag har själv fem stycken som ju är vuxna vid det här laget.

Och jag hade gärna haft flera...

Men - detta var på gränsen av vad jag ansåg att jag kunde tolerera.

hade denna mamma helt abdikerat från sin föräldraroll eller vad var det frågan om.

Och så - så småningom kom tanken....ja dessa unga mammor, helt upptagna av sina mobiltelefoner(vilket hon faktiskt var), lär inte ungarna minsta hänsyn. (Oppsan, vilken fet fördom), jag som har för mig att jag inte har några sådana.


Men just då mindes jag någon jag läst i Stephen Coveys ”Att leva och verka till 100%  - om en pappa på en  spårvagn och hans störande barn:
"Det är söndagsmorgon och jag sitter på en spårvagn i centrala Göteborg.
Människorna runt omkring mig sitter lugnt - en del läser tidningen, andra sitter försjunkna i tankar, somliga vilar med slutna ögon.

En lugn och fridfull scen.

Då kommer plötsligt en man och hans barn in i spårvagnen.

Barnen är så högljudda och störande att hela atmosfären omedelbart förändras.

Mannen sätter sig bredvid mig, sluter ögonen och förefaller helt omedveten om situationen.


Barnen skriker, kastar saker och rycker till och med åt sig människors tidningar.

Väldigt störande och ändå gör mannen som satt sig bredvid mig ingenting.
Det är svårt att låta bli att bli irriterad.

Jag kan inte förstå att han låter sina barn uppföra sig på det sättet utan att göra någonting.

Många i vagnen ser väldigt irriterade ut och till slut vänder jag mig därför till honom och säger:

"Nu får du allt se till att hålla ordning på dina ungar.
Du ser väl hur mycket de stör."
Mannen lyfter på ögonlocken, som om han för första gången blir medveten om situationen, och säger stillsamt:

"Jo, du har rätt. Jag antar att jag borde göra något åt saken.
Vi kommer just från sjukhuset där deras mamma dog för ungefär en timme sedan.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag förmodar att de inte heller vet hur de ska hantera det hela."



 
 
Ingen bild

Stina

9 juni 2015 09:05

TÄNKVÄRT!!! Man vet ju aldrig varför saker o ting händer, eller
inte?, det finns ofta en anledning till vad som sker, det här va ju så sorgligt med pappan och hans barn, hoppas dom fick lite stöttning när han berättade!

Kaela

9 juni 2015 21:04

Ja sannerligen Stina, skulle jag ha önskat en fortsättning på berättelsen om hur andra passagerare visade att de förstod.

Det behövde både han och hans barn.

Allt gott till dig!

 
E-K

E-K

9 juni 2015 20:56

Kaela, mina ögon tårades när jag läste. Ja, varje gång vi har en förutfattad mening borde vi tänka: "Under ytan" vad finns där?och tack för alla dina tankar du delar med dig
Kram

http://www.steeperz.com

Kaela

9 juni 2015 21:02

Ja vi har så lätt att se till ytan - utan att tänka att det finns en anledning
Det är vad vi behöver lära oss att fråga: Vad är anledningen?

Stor kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards