Alla inlägg den 22 februari 2017

Av Kaela - 22 februari 2017 09:58

 

Här är skylten där djuren går före och änderna är såå laglydiga.
Togs i somras på väg från mina svärföräldrars hus i Åby!


Av Kaela - 22 februari 2017 09:24

f  


I mitt sovrum hänger denna taklampa.
Kanske ser den ut som vilken taklampa som helst för dig.

Men det är den inte.

Den är gjord på Karlskrona lampfabrik någon gång vid 1920.

Så kom den att hänga i en lampaffär i Uppsala.

Där inköptes den 1926 av min morfar.

Det har berättats för mig hur han satt de fyra milen hem i bussen med lampkartongen stadigt placerad i knäet.

Lampan hängdes i det finaste rummet, det man kallade salen.

I huset fanns förutom morfar, hans fru och fyra barn.

Den minsta bara tre år.

Det var en idyll som lampan tittade ner på.

Men snart kom ett mörker som inte ens lampan kunde skingra med alla sina ljus.
Husets unga härskarinna rycktes bort av sjukdom.
Tänk om lampar kunde berätta.....om sorgen...om tårarna....men också om hur glädjen långsamt återvände.
Hur en ny kvinna började stöka i huset.
Som snart gjorde sig älskad av alla.
Sorgen finns alltid kvar...men glädjen återvände i morfars liv och hus.
Lampan fick på nytt skina över glada släktmiddagar.

Det har den gjort i många år...först för morfar med familj....sedan för min mor...

Glädje och sorg har lampan sett- och ibland kan jag tycka att jag hör hur den viskar om det den hört och sett.....




Av Kaela - 22 februari 2017 08:28

 


Den mest vintriga vyn vid min morgonfunderarstund har vädergudarna sparat till dess att februari nästan är slut.

Idag ser det ut så här -  och jag kan tänka mig att det finns en och annan som höjer på ögonbrynen över kvinnan som tillbringar en stund på en stol på balkongen varje morgon oavsett väder (nästan) med jacka och filt.

Kanske är det känslan av frihet som det ger att vara ute i luften om än på en avsats fem trappor upp på ett hus som drar mig.

Vet inte - men jag vet att dagen har svårt att hitta sitt spår utan den stunden.

Kanske är det arvet....du vet Verner von Heidenstams dikt; den som lyss som en liten slarv till skogens brus får ett annat arv än den som fötts vid en gata....

Och jag växte upp - om inte precis med skog runtom så fanns den där, även om min vagga stod på den uppländska slätten.

 Jag kan bjuda på de funderingar mina morgonvanor kan ge upphov till hos grannarna.

Vad vore livet utan gåtor -  och kan jag bjuda på ett frågetecken åtminstone, så är det ju gott och väl.


Jag tror att jag vågar säga att jag delvis är en logisk person och delvis en fantasifull person.

Satt under himlakupan idag och funderade på om det är möjligt att vara båda delarna.

Då kom följande citat i min tanke..... så utan det blir alltför låghalt kan jag kanske säga att det är de två ben jag tror jag står på...


"Logiken tar dig från A till B.
Fantasin kan leda dig vart som helst."
Albert Einstein



Av Kaela - 22 februari 2017 07:18

 



Idag är det den 22 februari - och på min plats på jorden snöar det ymnigt.

Pia har namnsdag och gratuleras så varmt.
Med samma värme gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!
Ha nu en riktigt fin bemärkelsedag!

 

23 275 kvinnor i vårt land heter Pia som lär komma från latinets pius som betyder "from/den fromme". 
Pia betyder "den tysta" på fornsvenskan.

Att namnet Pia  skulle härstamma från påven Pius, öppnar frågan  varför namnet i så fall bara skulle vara vanligt i Sverige som är protestantiskt och inte i katolska länder som Italien.
En annan förklaring kan vara att namnet Pia härstammar från skånskans ord för piga som uttalas just "pia".

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards