Direktlänk till inlägg 20 april 2017

En skamfläck i vårt land med massor av svältande, ensamma äldre!

Av Kaela - 20 april 2017 12:24

 

 

 

Du liksom jag har säkert både läst och hört om att 40 000 äldre lider inom äldreomsorgen  av undernäring och /eller ensamhet.

En som vet mycket om detta är ju professor Yngve Gustafsson


Det är skamligt i allra högsta grad och på inget sätt värdigt ett välfärdsland med så hög kunskapsnivå som Sverige.

 

Det finns inget annat sätt att tolka det är att välja mellan ovetskap och obetänksamhet eller att  man anser att gamla helt enkelt inte ska ha del av välfärden enligt samma mått som andra i samhället!

Det är bra att det skrivs om det nu - men skulle detta handla om människor i en annan åldersgrupp är jag ganska övertygad om att det skulle ske insatser av alla de slag som kan behövas. Snabbt skulle det ske dessutom! Under medias övervakning!

Jag är tyvärr inte lika säker på varken snabbhet eller vilja när det gäller några av de sköraste människorna vi har i vårt samhälle....de riktigt gamla - de som inte klarar sig själva.
Men snälla polititker  och media -  jag har så innerligt gärna fel - så överraska mig!


Livet börjar så - att vi är helt beroende av andras omsorg för att överleva.

Och många gånger slutar det på samma sätt.


Om vi tror på ett människovärde som är helt oberoende av ålder skulle reaktionen inför dessa skriverier om gamla i esamhet och på svältgränsen just nu bli lika omvälvande som om det gällde  människor - lika sköra som dessa gamla. men betydligt yngre - i den andra ändan av livscykeln.

Det är inte personalen på boenden och i hemtjänst det är fel på!

Många av dem gör ett mer än heroiskt arbete med helt otillräckliga resurser.

Det handlar om att våra makthavare måste sätta  till stora resurser till forskning, utbildning och annat som behövs för att förändra denna skamfläck till något som visar att Sverige är det fantastiska land vi säger att det är.
Även för den som blivit gammal och hjälplös genom ett långt livs slit och många inbetalda skattekronor - som de inte på långa vägar   i någon fas av livet fått något ut av samma sätt som senare generationer.

Fråga 90 års kvinnan om hon fick en enda dag av staten betald föräldraledighet.

Knappt ens om hon var en "äldre mamma" tror jag hon  hanmn få det.
Moderskapspenning minns jag min mor fick och jag minns det som 137:- (engångssumma)

"Så var det ju för alla" sa en gammal da då vi talade dom etta.

Den fogligheten och tålmodigheten har denna generation och det gör att de drar sig undan och lider.

Det är vi som måste reagera - för deras skull!

Och för vår egen!

 

Vi blir alla gamla!






 
 
Ingen bild

Stina

20 april 2017 20:46

Håller med dej, gamla människor är värda all omvårdnad, omtanke som finns! Bra, näringsrik mat är också ett måste, dom ska få det dom gillar och vill ha tycker jag, man blir verkligen upprörd när man hör vilken eländig mat en del får! Gillar Yngve Gustafsson, han hade mycket klokhet i programmen han va med i om äldrevården, bra att saker kommer fram.
Kram från Stina

Kaela

20 april 2017 21:11

Ja han är ovanligt verklighetsnära för att vara professor, Yngve Gustafsson.
Och han kan lägga fram sin sak på ett sätt så att alla förstår.
Och det är inte särskilt svårt att förstå att det inte får vara som det är i många fall.
Hoppas på en ändring.

En godnattkram till dig Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards