Alla inlägg under maj 2017

Av Kaela - 18 maj 2017 13:01

 

 

Bilden har inget med någon nämnd i inlägget att göra.

 

 

Jag gissar att du precis som jag följt programmen om barnen som skulle ha mördat sin kompis i Arvika.

Jag har följt det och förfärats och faktiskt börjat undra om jag som oskyldig vusen skulle kunna stå emot det övergrepp som förhören med pojkarna utan tvekan var,

Det vill jag säga utan att skulenbelägga någon enskild....förstår att ingen menade illa. Men det gick överstyr.


Så fort jag bkundar ser jag Rolf Sandberg i polisuniform hötta med fingret åt femårige Robin och säga:

”Får jag klargöra en sak!”

Till en femåring. Som är alldeles, alldeles ensam i rummet med en stor, vuxen polisman!!!???

Robin försöker vara till lags, ge de svar han tror att polisen vill ha.

Det var ett absolut övergrepp även om det skulle vara så att man varit solklar över gosswns  skuld.

Han var fem år.

Jag hoppas verkligen att det nu finns en lag som ser till att stödjande personer finns med i alla de fall som barn ska förhöras.


Kevin blev fråntagen sitt liv, sin framtid. Av vem? Den frågan hänger i luften men det bör vara ganska klarlagt att det inte var av de små bröderna.

. Kevins föräldrar förlorade sitt barn pojken med den glada busblicken och lockarna.

Bröderna Christian och Robin blev utpekade som mördare. Förlorade sin framtid. Tystnaden har varit ett gängelse för dem mellan föräldrarna och mellan sönerna och föräldrarna.

Det finns ingen dom som kan omprvas - så alltså får familjen fortsätta att leva med frågorna.

Förhoppningsvis är tystnaden nu bruten så de kan tala  även med andra.




Av Kaela - 18 maj 2017 11:37





  Det finns dagar då allting går snett, då bekymmer, missförstånd, stress och liknande bara hopar sig.

Dagar då det inte tycks existera något utrymme alls för positiva upplevelser, små njutningar och glädje.

Allt - eller det mesta man företar sig går ordentligt på tok.

Man tappar saker, givetvis såna som man inte alls får tappa....man hittar inte en adress man ska till....hittar inte det man letar efter...

Säkert kan du göra listan ännu mycket längre - för jag tror att vi alla har såna här dagar nu och då.

Jag hade en för någon vecka sedan.

Man blir förbryllad och irriterad och till slut frågar man rakt ut i luften: Men vad är det egentligen frågan om?


För några år sedan - ja vid närmare eftertanke är det ganska många år sedan -  läste jag en bok av Maria Scherer-den utgavs faktiskt redan 1975 - och heter "Sätt dig ner och vänta på din själ"
Jag hittade boken nu i jakt på något annat i bokhyllan - och insåg att det är en aqv de viktigaste böcker jag läst.

 

Jag tror - att ibland så springer vi ifrån vår själ.

Vi går på autopiloten.

Kanske för att vi är så trötta och så stressade att vi inte riktigt orkar vara med.

Det enda botemedel jag har dessa  "sned-dagar" det är just att sätta mig ner och vänta på min själ.

 

Tvinga mig att bara vara en stund och tillåta mig att landa i mig själv - en stund....

 

Om det fungerar för alla vet jag inte.

Men det fungerar oftast för mig.

OM jag inte har den tiden......ja då försöker jag på både möjliga och omöjliga sätt ta mig den!
För den lilla stunden har goda chanser att räta till en snedag!


Av Kaela - 18 maj 2017 07:17

 

 

 

 

 

"Vi har allt och trots det far vi illa."

 

Läste orden i en dagstidning för ett tag sedan och sedan dess gror de inom mig.


Är det så? Har vi verkligen allt? I vårt land bor många ensamma.

Vi sitter helst själva på sätet i bussen och pratar inte mer än nödvändigt med våra grannar.


Det kan bli ett ganska ensligt liv. Människan är en social varelse.


Även om alla inte uppskattar sällskap hela tiden så vågar jag påstå att det inte finns någon som aldrig vill ha sällskap. Många har husdjur och nog fyller de funktionen som sällskap för många ensamma.


Det kanske inte är tillräckligt, men säkerligen utgör de ett substitut, även om de som har husdjur inte tänker på det så.

Jag är övertygad om att vi behöver varandra. 

Vi behöver andras närhet, få prata, dela med oss.


Är det det som fattas oss? Är det ensamheten som gör oss sjuka?


Många äldre klagar över att de är ensamma, trots att de bor på äldreboenden där det är folk runt dem hela tiden.


 Även om det finns människor nära är det först när man tillhör ett socialt sammanhang som det får ett reellt värde.


När jag är en del av något blir jag viktig för andra och de blir viktiga för mig.

Av Kaela - 18 maj 2017 07:02

 

 

 

 

 

 

 

Grattis Erik som har namnsdag idag den 18 maj!  Och grattis du som fyller år!

Gör en toppendag!

 

299 566 män och 23 kvinnor i Sverige bär namnet Erik  som är ett nordiskt mansnamn av germanskt/fornnordiskt ursprung, som betyder den "ärade" ursprungligen Airikr som är sammansatt av en förled som betyder "ensam" eller "alltid", och en efterled som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig".
Kan också komma från Fredrik som betyder "Fredsfurste".
St Erik används som Stockholms stad vapen och Stockholms skyddshelgon. Det äldsta belägget i Sverige är en runinskrift från 1000-talet på nu försvunnen sten i Kusta, Uppland: Erik och Suir och Tonna satte denna sten efter Gudmund sin fader. Erik har sedan gamla tider förekommit som kunganamn i Sverige,

Av Kaela - 17 maj 2017 09:03


 
Tror du

 

det finns möjlighet


att återvinna skräpet


vi samlat på oss


som ligger som damm

på våra själar


Kan man göra om

dessa sopor
till något
tilltalande
vackert


Kan man återvinna

den man en gång var.........


Kaela




Av Kaela - 17 maj 2017 07:00


   


17 maj är mer eller mindre ett begrepp även i Sverige trots att det är Norge som firar nationaldag.

Vi gratulerar Norge på nationaldagen och Ruben och Rebecka på namnsdagen!
Och givetvis ett varmt grattis till DIG som firar namnasdag!
Fira på det sätt ni helst vill! - men glöm inte att fira!

 

 15 052 kvinnor och 6 män i Sverige heter Renecka.

Rebecka eller Rebecca är ett hebreiskt namn med betydelse Styrka.
Det har föreslagits att namnet skulle betyda, "fastbunden", "att knyta" eller "fängslande" men även "tilldragande" och "älskad". Betydelserna "att knyta" och "fängslande" kommer av det hebreiska ordet rivqah eller rivka och syftar på att binda samman eller ena. 
I Bibeln var Rebecka Isaks hustru.

 

4 263 män och 5 kvinnor  heter Ruben, annan stavning Reuben (spansk stavning Reuven), är av hebreiskt ursprung.
Eventuellt är betydelsen "förnyaren" eller "se, en son,
I Bibeln var Ruben den äldsta sonen till Jakob och Lea.

Namnet började användas i västvärlden på 1700-talet men blev vanligt i Sverige kring förra sekelskiftet

Av Kaela - 16 maj 2017 18:00

 


Har du någon gång stått vid en sommaräng  och beundrat harmonin mellan alla de olika blommorna?

Tänk om alla ville vara pioner - så ensidigt och tråkigt det skulle bli.

Vi människor är liksom blommorna fantastiska var och en på sitt eget sätt - och när alla vågar vara den de är blir det harmoni.


Går du omkring och är rädd för vad andra ska tycka om dig, då kommer du att bli väldigt självupptagen.

Du har fullt upp med dig själv och att bete dig och uppträda på det du tror är rätt sätt för att bli omtyckt.

Då vågar du aldrig vara ärlig och om du har tagit ställning i någon fråga så vågar du inte nämna det.

Söker ständigt se till att ha populära åsikter.


Aldrig vågar du kasta masken och vara dig själv -  för du vet egentligen inte vem du är där innerst inne.


Du vågar inte heller älska för du är ständigt upptagen med att vara till lags.

Inte kan du utveckla djupa relationer med andra människor för vem är det som är du?


Du måste hitta DIN väg.

Tro på dig själv för DU är fantastisk

Du måste öppna alla dina sinnen
Våga utvveckla dina talanger
Våga göra det du är rädd för.


Då kommer du att upptäcka att du har barnasinnet kvar.

Att du har ett inre fyllt med friska vackra tankar.

När du vågar lära känna dig själv kommer du att utvecklas.

Du vågar möta andra människor precis som den du är och precis där de är.

Du blir nyfiken.

Dina ögon vidgas.

Du vågar ta steget fullt ut och bejaka dig själv precis så härlig som du är.

Du kommer att upptäcka att du kan tycka om dig själv.

Då är du redo att ge.

Redo att tro.

Redo att vara kraftfull.

Vara energirik.

Vara inspirerande.

Alla relationer i ditt liv färgas av den relation du har med dig själv!


Av Kaela - 16 maj 2017 05:30


     


Lite sval randas tisdagsmorginen 16 maj.

Men kanske är det bra att våren inte har sjumilastövlarna på sig.

Robin och Ronny har namnsdag och jag gratulerar så varmt.

Lika varma gratulationer får du som har födelsedag idag!

Ta vara på tillfället att bli firad - det mår vi alla bra av att bli ibland.


28 904 män och 332 kvinnor i Sverige heter Robin som är ett engelskt smeknamn för Robert som betyder "den ärorike". Robin betyder också "rödhake" på engelska. Det har använts som dopnamn i Sverige sedan slutet av 1800-talet. Namnet används både som mansnamn och som kvinnonamn.



11 661 män och 73 kvinnor heter Ronny eller Ronnie Namnet blev, liksom flera andra engelska namn, populärt på 1930-talet och 1940-talet

. Det fortsatte att vara populärt fram till 1970-talet för att därefter minska betydligt

Ronnie är en variant av Aaron (som kommer från hebreiskan och betyder "Berg av styrka") eller Ronald (som är ett fornnordiskt namn med betydelsen "härskarens rådgivare



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards