Alla inlägg under maj 2017

Av Kaela - 11 maj 2017 20:20

 

 

 

Denna dikten kom till då jag haft information på "Hela människan" däe många av besökarna har haft och har ett otroligt tufft liv.

Den här dikten kom till när jag kom "hem" toill mitt jobb!



Nu sitter du här
tandlös
smutsig och trött

Du

som kom som en gåva
ett skört paket

 
Gåvans mottagare

förmådde inte se
vilket dyrbart paket
som lagts  i hennes famn

 
Du sändes
genast vidare
till ny adress
eftersändes
och eftersändes,

återsändes
och eftersändes.

Hårda händer
slet i det som var ömtåligt
utan att upptäcka
gåvan

Nu sitter du här
trasig
uppgiven
på samlingsadressen
för gåvopaket

utan adress


Kaela




Av Kaela - 11 maj 2017 10:36

 

Av Kaela - 11 maj 2017 08:42

 




Mannen i mitt liv och jag satt och pratade om en gemensam upplevelse vid middagsbordet igår.

Märkligt nog skulle man kunna tro att vi talade om två olika händelser.

Men så var det ju inte.
Vi upplevde det bara på helt olika sätt.


Säkert har du varit med om liknande händelser.

Poliser skulle kunna berätta om hur olika vittnen varit helt säkra på att bilen som smet från en olycka hade en viss färg, Ibland av ett visst märke och kanske någon gång årsmodell.

Det är väl bra... ja ´, det skulle det vara om de beskrev samma bilmärke med samma färg.

Men polisen kan i värsta fall stå där med många olika bilmärken/färger.
Ljuger de flesta?
Absolut inte.

De berättar om vad de anser sig ha sett.


En polis jag känner berättade att han bestämde sig en gång när han skulle utreda en olycka med smitande bil, för att fråga var och en av vittnena om  vad de tänkte på just innan smällen.
Så blev han faktiskt forskare eller hur?


Han upptäckte att den kvinna som sett en röd Volvo var på väg ner till stan för att äntligen köpa den röda jackan hon väntat på pensionsutbetalningen för att kunna inhandla. Och - hennes son hade en Volvo.


En annan kvinna som sagt att bilen som smet var mörkfärgad och en Skoda.

Hon hade svårt att redogöra för vad hon tänkt på precis innan det smällde.

En man som kom cyklande förbi hade sett en svart BMV.
Även han hade lite svårt att svara på vad han tänkte på precis innan olyckan, men möjligen att han önskat att han tagit sina svarta handskar för de hade varit varmare denna kyliga dag.

Det var tre vittnen och det visade sig så småningom när man hittade smitaren i samband med annan trafikförseelse att ingen hade rätt.

Bilen var grå och av märket Kia (om jag minns rätt hette den Kia Venga).


Jag är ingen bra kännare av bilmodeller sådet skulle jag undvikit att svara på.
Men jag kan nog lite amatörmässigt ändå tycka att det är skillnad på modellerna  - och på färgerna förstås

Men alla tre var tvärsäkra på vad de trodde sig ha sett.

Visst är det oerhört intressant hur det vi tänker på färgar av sig på det vi ser och upplever.











Jag tror alla upp

Av Kaela - 11 maj 2017 06:57


   


Idag är det den 11 maj och det något kyliga vädret fortsätter.

Jag gratulerar Märta och Märit som har namnsdag idag!

Gratulerar förstås också DIG som firar födelsedag idag!
Gör en riktigt fin bemärkelsedag!

 

Du som bär namnet Märta har 24 910 kvinnor som namne i vårt land.

Märta eller Märtha är ursprungligen en variant av Margareta och stavades från början Märeta när det började användas under 1300-talet i Sverige. Margareta betyder pärla eller juvel. Så det betydelsen har också Märta.

 

Heter du Märit eller Merit har du bara 229 kvinnor i Sverige som din namne.

Merit eller Märit har också sitt ursprung i Margareta och betyder pärla eller juvel.
I Egypten har man dock funnit en 4500 år gammal grav där en Merit låg begraven. Det kan tyda på att namnet inte härstammar från Margareta.

Av Kaela - 10 maj 2017 21:33


 



Dags för mig att uppsöka sängen.

Men det kanj ag ju inte göra utan att önska DIG en bra avslutning på dagen och en riktigt god natt!


Från mitt härta till ditt - allt gott till DIG!


Här kommer också kvällens citat:


"Jag hoppas att vår visdom kommer att växa med vår makt, och lära oss, att ju mindre vi använder vår makt desto större blir den. "

 Thomas Jefferson

Av Kaela - 10 maj 2017 17:33




 

 

Sitter här och väntar på att min fantastiske make ska ropa: "Det är mat nu"

Han gillar att vara i köket så jag är väl mer eller mindre utkörd  därifrån ganska ofta.

Men skönt också att han tycker om att laga mat. Jag klarar det visserligen bättre och bättre med dålig syn...en syn som gör att jag inte ser det som finns...men ibland kan jag se andra saker....som inte finns....


Skugg
or blir verkliga med mera.

Ska inte trötta varken mig själv eller någon annan med mera om det.

Råkade av en händelse få upp ett av mina egna inlägg på Google.

Från maj 2012.   "Du vet ingenting om nästa minut"

 Jag blev berörd av att läsa det eftersom jag där har tagit upp just att du kanske ser väl  nu - men du vet inget om framåt.

Nej jag visste inget 2012.


Men jag jobbar hårt idag på att lära mig att leva med denna synskada som blir lite tuffare undan för undan.

Och kan upptäcka att det faktiskt ligger något speciellt i själva utmaningen.
>Här är vägen svår - hur klarar jag det?<


Inte alltid enkelt och elegant - men jag håller på att lära mig att klara det.
Först betydde det slutet på livet - men det gör det inte längre!

Av Kaela - 10 maj 2017 16:19

 

 

 

   




  På hemväg från ett möte i centrum hände en sak som till att börja med var ganska olustig.

En bit nerför Kungsgatan hade jag kommit då en kvinna några meter längre ner på trottoaren slänger iväg sin väska ocjh fortsätter med att skrikande slita av sina kläder.

Som hon dock inte kastade iväg.

Psykiskt sjuk eller drogpåverkad gissar jag. Kanske båda delarna-

Jag stannade liksom alla andra en bit ifrån henne. Men så hörde jag de råa kommentarerna från ett par män just när hon slet av sin behå.
Då tänkte jag inte längre utan gick fram till henne och sa:" Det är bäst du tar på dig kläderna igen för det är kallt." Hon tystnade och tittade förvånat på mig och såg sig förvirrat omkring.
Mest av allt påminde hon mig om en bruten blomma.

 

Vid den tidpunkten kom ytterligare en kvinna fram och tog upp kläderna hon låtit falla till marken och räckte henne.

Tillsammans hjälpte vi henne på med kläderna och fann hennes väska.
Då upptäckte jag att den andra kvinnan inte kunde någon svenska eftersom jag försökte kommunciera med henne och sa "Vad gör vi nu"
Hon bara tittade på mig och log, och jag kände plötsligt igen henne som den kvinna som brukar sitta utanfär ICA affären och tigga.

Livet gav mig ännu en lektion i att medmänniskor finns det där vi ibland inte väntar det.
Medan vi stod där kom en tredje kvinna fram som visade sig vara granne till denna förvirrade kvinna, så på det sättet löste det sig så att hon fick tryggt sällskap hem.

Hon skulle behöva mycket mera hjälp denna kvinna - och jag sa detta till hennes granne  som instämde.

Just nu kan jag bara knäppa händerna och be en bön för denna förvirrade kvinna.





Av Kaela - 10 maj 2017 12:33

 

 


 

 

 

 

 


Läste i ett gammalt nummer i Metro på nätet att den ålder då man verkligen är lycklig är 65 år och däröver.
Expressen hade samma forskningsrapport och skrev lite utförligare.
Observera att det också i Expressen är en gammal artikel.

Man är förstås lycklig som barn om man har goda vuxna omkring sig ....men sedan går det neråt som det ser ut i forskningen.

Tror de flesta ungdomar beklagar dem som hunnit så långt i livet.
Det kan de sluta med - och börja se fram emot härliga år om sådär en 45-60 år.

Men enligt denna artikel sla de först passera 43 år - då vi tydligen enligt samma artikel är som mest otillfredsställda med hur vårt liv ser ut.


Allt detta enligt artikeln.


Forskarna tror att det kan bero på friheten som pensionering innebär, att kunna ägna mer tid åt sig själv och sitt eget välbefinnande. Och åt det man gillar att göra. Stress försvinner man får tid med att bara tänka.

Däremot lär lyckokurvan gå neråt efter 80 år.

Då kommer ensamheten och sjukdomar och krämpor ökar.


Avslutningsvis citerar jag Carlo Strenger, doktor vid Tel Aviv University,som  kommenterar studien så här: "Om du använder den kunskap du samlat på dig under den första halvan av ditt liv på ett bra sätt kan den andra halvan bli den mest tillfredställande."

Låter väl riktigt - eller hur?



Så här kul har man som äldre....

 


Joel 85 och Edla 82 rockar loss

 


Anders 86 och Ann Marie 79 dansar lite stillsammare.

Bilderna från ett arrangemang (genom min förra arbetsplats) på ett seniorbonde och publiceras med tillstånd av "fotomodellerna"




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards