Direktlänk till inlägg 1 juni 2017

Livet upphör aldrig att lära oss fina saker.............

Av Kaela - 1 juni 2017 11:00

     


Livet upphör aldrig att lära oss nya saker bara man öppnar ögonen

Det fick jag uppleva när jag nyligen träffade en väninna som har gröna fingrar.

Hon visade mig att hon hade planterat flera krukor med blomsterlökar som skulle drivas fram under våren.

 

I ett par krukor hade hon planterat gloxinia och visade mig hur det i en av dem hade skjutit upp en rosett av gröna blad.

 Och nu kommer det märkliga.

 Hon talade om för mig att hon vid planteringen hade funderat mycket på vilken sida av löken som var rotsidan.

När bladen började skjuta upp visade det sig – att de kom underifrån i krukan och liksom ”rundade” löken för att komma fram.

I den andra krukan hade löken kommit rätt – men där syntes ännu bara några små bleka bladämnen.

 

Det är inte så svårt att föra över denna lektion från växtriket till det mänskliga livet. H
ur många av oss är det inte som – liksom den skrovliga löken –redan från början kommer in i tillvaron ”upp och ner”?

Ja, synar vi människors liv i sömmarna  så hittar vi  många missanpassningar, så många förträngningar sedan unga år, kanske sedan barndomen.
Livet har hamnat upp och ner.

Så många miljöskador, så mycken bitter ensamhet, så mycken felaktig uppfostran.

Det sätter sina spår. Saker och ting som borde ske i livet kanske inte sker....

  Om vi har hamnat i livet från början eller senare lite upp och ner - så kan vi så att säga "runda löken" och sträcka oss mot det ljus vår växt till människa behöver.


 Jag tror till och med att att livets olika svårigheter vill någonting med oss.

 De vill tvinga fram vår egen inneboende styrka.
Den där fantastiska styrkan som gör att vi kan vinna mot alla odds!

Men man måste vända sig mot ljuset - inte se tillbaka med anklagelser eller bitterhet.

Svårigheterna, och människorna som kanske kom med dem, var ju där för att de skulle så vara.

Det enda som verkligen betyder någonting är att vi accepterar att svårigheterna kom till oss för att ge vår ande styrka.

 Och med den styrkan sträcker vi oss vidare mot ljuset.

 Vem vet – en vacker dag kanske vi får bära fram en vacker blomma som kan göra någon riktigt glad – fastän vi kom hit till världen, eller blev på resan -  mer eller mindre ”upp och ner”.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards