Alla inlägg den 13 januari 2018

Av Kaela - 13 januari 2018 17:40

 

    

 

 

Ett par timmar av eftermiddagen idag tillbringades på Arbetets Museum.

Största delen av tiden på utställningen av Kent Wisti.
Prästen med satirteckingar.

Var på en gemensam föreläsning med honom och Elisabeth Sandlund som är chefredaktör på tidningen Dagen för ett par kvällar sedan.

Och det gav lust att se hans teckningar.

Nya tankar - kallar han yuställningen för - och det är det verkligen.
Intressant i hlögsta grad!
Texten har inte riktigt kommit med på mitt foto.
Det stpr: Tillfälligt uppegållstillstånd.

Det är väl vad vi alla har på jorden.

Av Kaela - 13 januari 2018 10:45

 

 

 

 

Är du trött på de gamla vanliga köttbullarna.

Så lätt att ta till när man kommer sent hem från jobbet och hjärnan känns urblåst.

Prova då istället köttbullar med ädelost.


Detta räcker till fyra personer


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


300 gram nötfärs

200 gram fläskfärs

1 dl smulat franskbröd

50 gram ädelost

½ gul lök (2 msk finhackad lök)

1 klyfta vitlök

1 dl grädde

1 ägg

ca 1 tsk salt

svartpeppar


SÅ HÄR GÖR DU:


Blanda först mjölken med ströbrödet och låt svälla några minuter.

kala och finhacka löken och finhacka vitlöken.

Blanda samma alla ingredienserna i en bunke och rör till en slät smet.

Låt gärna smeten stå och vila en stund inna du hanterar den.

Rulla först till runda köttbullar och lägg på ett fat eller en skärbräda.

Platta sedan till bullarna något, lägg i en liten bit ost och nyp ihop till en bulle igen.

Det ska vara små bitar av osten, i annat fall läcker den gärna ut när du steker.

Stek köttbullarna i smör/ margarin i en rymmlig stekpanna.

 Börja med att steka på medelhög temperatur och sänk sedan till låg värme och låt bullarna bli helt genomstekta.

Tiden beror på storleken på bullarna. Men vid något lägre värme brukar det ta 5-10 minuter att genomsteka.


Om du serverar köttbullarna med klyftpotatis och grönsallad har du en riktigt fin helgmiddag.

Vill du äta lite vardagligare så är potatismos till gott.

Krydda gärna mosen med klippt persilja.



Av Kaela - 13 januari 2018 09:38

 



Lite senare vaknade jag idag än vad jag gör i veckorna.

Det är ju lördag!

Av någon anledning kom ordet "kvinnohistoria" i tankarna bland det allra första klara jag tänkte efter att jag lite motvilligt lämnat den sköna sängvärmen.

Och tankarna fördes vidare till de kvinnor som satt avtryck under sin livstid så starkt att jag idag ser det som självklart att få rösta, att ha arvsrätt och alla sådana basala rättigheter.

Men också att jag är fri på ett helt annat sätt än många av de som gått före var.

Detta är så stort och så omfångsrikt att det skulle kunna bli nästan ett serieinlägg - om den kvinnan och den - ;
Men just nu vill jag bara stanna till en liten stund och skänna tacksamhet över det de gjorde.
Och tankarna går till orden i Karin Boyes dikt: 
Läs den och känn tacksamheten - och vår generations ansvar för de okända efterkommande.

Dikten heter just: Till en okänd efterkommande

 

Jag bröt mitt bröd, som andras hand fått baka,
och drack mitt vin, som jag ej själv beredde.
De, som haft mödan, fingo aldrig smaka
dess frukt, förrn de på mörka vägar trädde.

Vad jag har sått, skall du i morgon skörda.


O må mitt säde hundrafaldigt bära!
De bära fröjd, som bära andras börda,
de skära liv, som andras skördar skära.

 

 

 

 









Av Kaela - 13 januari 2018 08:41

 

         

 

Molnig dag i Norrköping idag - temperaturen ligger på nollan och det är en svag vind.

Idag är det Tjugondag Knut och det är förstås Knut som har namnsdag!

Varmt grattis till DIG som heter så - och till DIG som har födelsedag idag!
Önskar er en riktigt fin firardag!

Dagens tema idag är alltså att det är
*Tjugondag Knut.


* Knut är ett namn med nordiskt ursprung. 

Vanligtvis tolkas dess betydelse som identiskt med det moderna ordet knut
Ibland anges betydelsen vara 'den käcke' eller 'den frimodige' efter ett forntyskt namn.

Det finns 14 590 män och 12 kvinnor i vårt land som heter Knut/Knuth.
16 personer bär namne Knut som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 69 år

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards