Alla inlägg den 4 juni 2008

Av Kaela - 4 juni 2008 22:19

Nu har jag visserligen sagt godnatt men en snabb titt in på Aftonbladet fick igång mig igen.

Hur kommer det att bli för den som är sjuk med den "reform" som regeringen genomför gällande sjukförsäkringen.(Jag har ju alltid upplevt ordet >reform< som något som ska omdana till det bättre, men nu får vi lära oss att det kan ha en annan betydelse också)

Ibland brukar man säga att man ska vara frisk för att orka vara sjuk.

Och det är nog en sanning som många bittert kommer att få erfara nu.

Vart tog omsorgen om den svagare vägen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2607837.ab

Av Kaela - 4 juni 2008 22:14


Det är fortfarande ljust ute och hur trött man än är är det svårt att inse att det nog är dags att knyta sig.

Men nu drar jag för mina mörka gardiner, släcker ner datorn och kryper isäng.

Sov gott alla fina bloggarvänner!

Av Kaela - 4 juni 2008 22:09

Mammas bloggpost om det gamla och nya fattigsverige fick mig att associera till följande monolog av Jonas Gardell (klicka i rutan), på temat "Vem är Gud?"

Av Kaela - 4 juni 2008 18:43

Förr i tiden - så nära egentligen som mindre än för 100 år sedan såldes människor i Sverige på auktion.
Fattiga och andra som av olika anledningar inte kunde ta hand om sig själva.
I Sverige finns inte mycket forskning gjord om fattigvården om man ser på det i ett internationellt perspektiv.
Till exempel har mycket forskning gjorts i England.

Eftersom det inte fanns nationell statistik i Sverige förrän i slutet av 1800- talet är det svårt att säga hur många som var beroende av fattigvård dessförinnan.
Den sista människa som såldes på fattigauktion i Sverige var en kvinna som kallades Tossa-Hanna
Detta skedde så sent som 1917.


Puh säger vi och drar en lättnadens suck.

Vilken tur att vi fixar det på annat sätt idag!


Men gör vi det?


Jag ser Tossa-Hannas systrar och bröder varje dag, på vägen till och från jobbet
Särskilt de morgnar när jag börjar lite tidigare.
De slinker ut ur portgångar ibland med en cykelkärra där de drar sina få tillhörigheter.

Ibland när jag rest med tidigt tåg  har jag sett dem på stationen...i något undangömt hörn.

När kommer folk att förstå att vi fått ett fattigSverige igen?

Tänk att de ynka anslagen till folkbildningen kom bort- plusjobbarna och kom-jobbarna går en osäker framtid till mötes och säsongsarbetarna får väl en chock när dom inser vad a-kassan kommer att ge.

Kanske kan vi aldrig lösa detta helt.
Ådelreformen var en av de saker som kastade ut dessa arma människor på gatorna.
Psykiskt funktionshindrade som bott på hem hela sitt liv trodde man skulle klara sig i en egen liten etta med kylskåp ich badrum.

Men så blev det inte kan man väl säga med facit i hand.
Vad kan vi göra?
Vi kan inte rädda dem alla - inte du och jag bara- men att rädda en enda människa är väl mera värt än vad som kan mätas?




Av Kaela - 4 juni 2008 18:32

Jag kan hålla med dig om detta med blommor i sallad.

Det känns lite främmande även om det är oerhört dekorativt.

Men på överlevnadskurser och liknande tror jag att man får lära sig vilka växter som går att äta om man skulle hamna i ett läge där man tvingas uppehålla livhanken på det som växer i naturen.
Tycker dessutom att det är oerhört dekorativt med blommor i matten.
Men kanske får de ligga kvar på fatet - som ögonfägnad!

Håller med om att det är oerhört tråkigt att männen hoppar av.
de behövs verkligen i skolan och i förskolan!
kram

Av Kaela - 4 juni 2008 18:29

Christer - jag förstår att det är så och har inga problem med att inse att vi lätt har olika sociala koder och sätt att debattera som enbart kvinnor repsektive enbart män.

Som du själv skriver har man ju nu och då stött på det som kvinna.
Och helt säkert är det likadant för en man att ta sig in på ett kvinnodominerat område.
Ha det gott!

Av Kaela - 4 juni 2008 18:25

Hej Lasse...jag sökte upp  Maciej Zarembas och läste en del men fick inte ut så där väldigt mycket av den.

Håller med den här bloggaren delvis i alla fall!

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/index.php?s=sinnens

Av Kaela - 4 juni 2008 15:13





Många vet idag att det går bra att blanda  de vackra krasseblommorna, ringblommorna och annat i salladen.

Men det finns flera blommor som är ätliga...

Tusensköna, klöver, maskros, gurkört, pelargon,

malva, stockros, viol, penséer och daglilja.

En del kryddväxter har ju faktiskt också vackra blommor, till exempel: mejram,koriander ,timjan och rosmarin.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards