Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Längtan heter vår arvedel- lite morgontankar

Av Kaela - 20 april 2009 07:02

Maj och december var förr i mitt liv utstressiga månader.
Alla skolor hade utflykter och fester, och likaså fritis och andra verksamheter som barnen gick på.
Det var ett bra och kul sätt att få inblick i det liv de levde .
Men med flera barn önskade man ibland att man hade kunnat klona sig.
För upp till en viss ålder var det ju jätteviktigt att mamma var med.
Så småningom blev det mindre viktigt, ja kanske rentav inte riktigt önskvärt.
Visst är det skönt att slippa just den delen.
Men på något märkligt sätt kan jag ändå nästan sakna den ibland.

Jag vet att jag hela tiden när barnen var små var rädd för hur det skulle bli när alla var utflugna.
De var ju så oerhört stor del av mitt liv.
Häromdagen mötte jag en mamma som just var i färd med att släppa sin siste av tre.
Ut till eget boende
Jag kände igen mig i hennes ångest och hennes frågor, när hon sa att nu blir det aldrig mer på samma sätt.
Nej- det blir aldrig mer på samma sätt, men det kan bli bra ändå.
Det är spännande och oerhört nervöst när de tar sina första darrande kliv över bokanten.
Men härligt att sedan undan för undan upptäcka att stegen blir säkrare.
Det är ju det man fostrar barn för.
Deras eget liv. Det som de ska leva på egen hand-kanske långt borta ifrån oss.

Längtan heter min arvedel,
slottet i saknadens dalar.
Sakta ett underligt strängaspel
tonar igenom dess salar
skrev ju ErikAxel Karlfeldt och det är sant.

När vi är barn längtar vi att bli vuxna och när vi är vuxna längtar vi tillbaka till barndomens bekymmerslöshet - ibland i alla fall!
Många som har små barn hör jag längta till dess att barnen är vuxna. Jag försöker vara klok nog att inte tala om för dem att när ungen hoppat ur boet så kommer de att längta tillbaka.

Tillbaka till släng i dörrar, kladdiga fingrar på kylskåpsdörren...tvättberget...ockupationen av telefonen.
Undrar om längtan mognar med tiden?



««

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards