Direktlänk till inlägg 3 juni 2009
Fler och fler elever stannar helt enkelt hemma från skolan.
Vanligast är det i årskurs 7-9.
Det är inte en form av vanligt skolk utan handlar om barn som lider av autism, ångest, depression, aspergers syndrom, adhd, koncentrationssvårigheter, damp och tvångsbeteenden.
Hur ska skolan bli bättre på att klara de här barnens behov?
Visst kan man tala om behov av fortbildning av lärare.
Att lärarna blir bättre på att känna igen de här stora svårigheterna i ett barns beteende och kan stödja detta barn så att det inte behöver stanna hemma från skolan.
Men då måste skolan få resurser.
Och idag tas resurser från skolan istället ´. Bland annat genom att s.k kringpersonal sägs upp.
Skolpsykologer, skolkuratorer, skolassistenter blir allt ovanligare i våra skolor.
Allt för att spara pengar.
Men hur mycket kostar ett enda barn som stannar hemma från skolan för att det inte får hjälp att fungera där.
Med oavslutad skolgång har man små möjligheter att få jobb idag.
Risken för att dessa barn blir unga förtids och sjukpensionärer är överhängande.
Och det kommer verkligen att kosta pengar.
Själv anser jag den personliga tragedin vara det värsta- men pengar är det enda argument som förstås av politiker.
http://www.dn.se/sthlm/morkertal-kring-skolbarn-som-stannar-hemma-1.473456
Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute. ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | ||||||||
|