Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Lycka - vad är det?

Av Kaela - 2 augusti 2011 08:28

 


Vad är lycka?
Ett ganska konstigt ord egentlgen.

Om man använder ordet lycka för att beskriva olyckans motsats så blir det ännu lite konstigare.

Det är inte lätt att hitta en bra beskrivning på lycka eftersom begreppet är så komplext.
Flera stora tänkare har skrivit tjocka böcker om det.

Utan att man kan se annat än att de var och en har presenterat sin sanning.

Alla pratar om den, men få vet vad lycka egentligen betyder eller hur man uppnår den.
Lycka förknippas oftast med pengar, kärlek, ett ungdomligt utseende, en god hälsa, ett bra socialt liv, ett tillfredsställande arbete och liknande saker.

Ingenting av detta är något vi vet att vi har i framtiden.

Vi kanske inte ens har det idag.

Hur lyckliga ska vi vara för att tycka att livet är okej?
Idag - på 2000 talet.

Våra förfäder hade nog inte samma krav på lycka som vi har.

–Vi är ju barn av vår tid och idag ska människan vara lycklig.

Basta!

Det senaste århundradet har präglats av nya uppfinningar som givit oss ett betydligt bekvämare liv än än vår momor eller farfar hade.

Bekvämare liv har vi alltså - men är vi lyckligare?


Anledningen till de här tankarna som har följt mig hela morgonen var att jag lyckades hamna in på youtube  - och hamnade hos de här två flcikorna som också ställer frågan: Vad är lycka?


En sak jag konsterar är att lycka helt klart är olika saker för olika människor - och kanske för samma människa i olika åldrar.


Jag tycker inte riktigt om ordet lycka - det är lite för pretantiöst.

Vill hellre säga tillfredsställd eller harmonisk.

Varken du eller jag vet kanske ett dyft mera om vad lycka är efter dessa tankar och rader....men jag har i alla fall delat tankarna...






 
 
Christer

Christer

2 augusti 2011 09:17

Jag är lycklig över att jag lever i dag och att jag slipper att förstöra min kropp med en massa kemikalier.
Att jag kan andas själv och inte har något ont i kroppen.
Att jag har tak över huvudet och att folk tycker om mig för den jag är. Trots alla mina fel och brister som jag har.

http://www.dyrwoold.com

Kaela

2 augusti 2011 10:49

Det om något är väl lycka Christer.
men du har varit igenom väldigt svåra saker med misshandel och lång sjuktid och rehabilitering - och svårigheterna gör att vi kan på nytt sätt uppskatta det som är bra - när det kommer.
Hoppas många läsare går in och läser på din sida - den är verkligen läsvärd.

Allt av det bästa till dig!!

 
Ingen bild

Anki

2 augusti 2011 09:32

Jag tycker att lycka är någon form av balans.Inte så långt ifrån din egen harmoni och tillfreds :-)

Kaela

2 augusti 2011 10:42

Precis....visst finns det väl lycka...men det är snabba föriilande stunder...med sitt nyfödda barn på armen...osv....men det som bär är ju balansen - harmonin.

Allt av det bästa till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards