Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Kaela - 2 augusti 2011 19:12

Det är synd om människor som är avundssjuka!

De kan verkligen inte ha det lätt.

Att inte kunna glädjas över andras framgångar och händelser i vänners och andras liv är ett allvarligt handikapp skulle jag vilja säga.

Vid avundsjuka angriper personen sin egen självkänsla och signalerar till andra att den inte är tillfreds med sig själv.

Man missunnar andra deras glädjeämnen och är inte speciellt välvillig till den andres framgångar.

En avundsjuk person tror jag är en person som känner sig underlägsen andra.

En person som inte är nöjd med sitt liv.

Det kan leda till mycket tråkiga saker....


Jag är ganska övertygad om att avundssjuka till exempel ligger bakom en hel del så kallade stressrelaterade sjukdomar.

Varör tar jag upp detta?


Jo, därför att jag i likhet med många andra bloggar drabbas av yttringarna från personers avundsjuka nu och då.
På olika sätt.


Egentligen berör det mig inte.
Jag vet vem jag är och står för det - men jag blir illa berörd över just fegheten.

Att uppträda anonymt är under all kritik!!!!


Är det inte konstigt att så fort någon person - driven av sin avundssjuka har något negativt den absolut måste få ur sig  så väljer man att vara anonym!!

Jag kan inte låta bli att tycka att  om man är så feg så att man inte har kurage nog att våga träda fram med namn då ska man avhålla sig från att säga något alls!




.




Av Kaela - 2 augusti 2011 17:09


 Mina underbara barnbarn.Linnea och Alfons!

Vilka gåvor de är!!

Av Kaela - 2 augusti 2011 08:28

 


Vad är lycka?
Ett ganska konstigt ord egentlgen.

Om man använder ordet lycka för att beskriva olyckans motsats så blir det ännu lite konstigare.

Det är inte lätt att hitta en bra beskrivning på lycka eftersom begreppet är så komplext.
Flera stora tänkare har skrivit tjocka böcker om det.

Utan att man kan se annat än att de var och en har presenterat sin sanning.

Alla pratar om den, men få vet vad lycka egentligen betyder eller hur man uppnår den.
Lycka förknippas oftast med pengar, kärlek, ett ungdomligt utseende, en god hälsa, ett bra socialt liv, ett tillfredsställande arbete och liknande saker.

Ingenting av detta är något vi vet att vi har i framtiden.

Vi kanske inte ens har det idag.

Hur lyckliga ska vi vara för att tycka att livet är okej?
Idag - på 2000 talet.

Våra förfäder hade nog inte samma krav på lycka som vi har.

–Vi är ju barn av vår tid och idag ska människan vara lycklig.

Basta!

Det senaste århundradet har präglats av nya uppfinningar som givit oss ett betydligt bekvämare liv än än vår momor eller farfar hade.

Bekvämare liv har vi alltså - men är vi lyckligare?


Anledningen till de här tankarna som har följt mig hela morgonen var att jag lyckades hamna in på youtube  - och hamnade hos de här två flcikorna som också ställer frågan: Vad är lycka?


En sak jag konsterar är att lycka helt klart är olika saker för olika människor - och kanske för samma människa i olika åldrar.


Jag tycker inte riktigt om ordet lycka - det är lite för pretantiöst.

Vill hellre säga tillfredsställd eller harmonisk.

Varken du eller jag vet kanske ett dyft mera om vad lycka är efter dessa tankar och rader....men jag har i alla fall delat tankarna...






Av Kaela - 2 augusti 2011 06:29

Att tjäna mycket pengar - det är nog en dröm för väldigt många människor.

Men tydligen finns det en optimal summa.

En "lagom"-lön där den som uppbär lönen är som allra lyckligast.

Forskare på det amerikanska universitetet Princeton har nu lyckats fastställa den ultimata lönenivån - för att vara lycklig.

Trodde du att ju mer desto bättre så är det tydligen fel.

Tycker detta är en intressant artikel.

Vi vill alltså inte ha mer och mer - utan lagom.


Till artikeln i Helsigborgs Dagblad

Av Kaela - 2 augusti 2011 06:16

Polisen i Stockholm råder alla att inte bära dyrbara gulsmycken (och kanske inte heller smycken som ser dyrbara ut utan att vara av guld)

Det är en våg av ett nytt slags personrån i Stockholm där framför allt ensamma äldre kvinnor råkat ut för att någon rusar fram och sliter smycket från bärainnans hals.

I vissa fall har det dessutom lett till personskador.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 2 augusti 2011 06:08


    


Ta ett steg tillbaka och betrakta Ditt liv.

Livet är som en målning – rörigt på nära håll men en vacker helhet på avstånd.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards