Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Är du rädd för att bli gammal?

Av Kaela - 24 april 2012 12:45

 




Är du rädd för att bli gammal.

Frågan ställdes plötsligt i ett Erfarenhetseminarium för frivilliga.

Då svarade en av de närvarande så här:


"När jag läste dödsannonserna i går var det en som dött när hon var 40, en annan som 90-åring.

Absolut vill jag leva 50 år till. Men priset kan bli högt.

Jag är rädd för att hamna på hem.

Att tvingas äta den oaptitiliga sörja de serverar där.

Ibland i alla fall.

Att jag som hela mitt liv tagit hand om både mig själv och andra inte ska kunna ta hand om mig själv!
Ryser vid tanken.

Har ju sett en del som frivillig.

Jag är livrädd för att behöva lyftas ur en säng med hjälp av en lift.
Jag är livrädd för att inte bli hörd och för att aldrig kunna göra något åt saken.
Jag är livrädd för att inte få duscha när jag vill."


Jag skrev ner det hon sa.
Tänkte att detta är ju verkligen ett underbetyg av äldrevården av en som sett en del av den.


Jag tror det är precis som vår frivilliga sa.

Vi är inte rädda för att bli gamla.

Men vi är rädda för att mista förmågor som gör att vi inte kan ta hand om oss själva.

Rädda för att bli någon som ingen räknar med.


Tänk om alla vackra tal om människans värde gällde alla åldrar!

Och alla situationer och omständigheter människor kan befinna sig i.

Från första minuten i vårt liv till den sista.

Det vill jag kämpa för!


Jag vill tro att vi kan få ett samhälle där ingen gammal blir illa behandlad.

Där alla sjuka inte bara får vård utan också ett empatisklt bemötande.

Där alla barn ses som allas ansvar.


Men då måste vi alla hjälpas åt!





 

 
 
Ingen bild

Anki,mixtillmax.blogspot.com

24 april 2012 17:56

Har arbetat i vården från och till sedan 80-talet.JAG VILL INTE bli gammal och hamna i äldreomsorgen!!!!Gärna äldre och klara mig själv dock.Det blev ännu värre efter den så omtalade ädelreformen...
Inte så som äldreomsorgen ser ut nu jaja jag vet att det finns undantag men de har jag inte träffat på de senaste 30 åren =(
//Anki

Kaela

25 april 2012 08:23

Jag är fullt beredd att hålla med dig efter den insyn jag har dag efter dag i äldrevården genom mitt jobb som frivilligsamordnare.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards