Direktlänk till inlägg 27 april 2012

Vad är egentligen frihet?

Av Kaela - 27 april 2012 12:15


 


Jag tror inte att det finns en enda människa som inte gillar ordet FRIHET!

Det är ett ord som gör att vi känner hur tanken lyfter - hur luften blir klar att andas.


Men vad menar vi egentligen med frihet?

Vad är frihet för någonting?
Vad innebär det att känna sig fri?
Innebär det

att kunna göra exakt vad man vill?
Att bara kunna strunta i alla problem?


Först och främst kanske man måste fundera över vilken frihet man tänker på.

Filosofer och psykologer brukar för att få lite ordning i tänkandet dela upp frihet i yttre frihet, och då tänker man på stadsskicket och samhälls-klimatet i ett land, och en inre frihet, och då menar man individens egen upplevelse av sin situation.

Eftersom vi är individer är det kanske så att vi i första hand menar den personliga/individuella friheten.

Jag tänker nog så att gränsen för min frihet går där jag skulle kränka någon annan människas frihet om jag gick vidare.

Men frihet - vad menar man.

Både du och jag har nog funderat massor över detta.


Jag tycker att Salman Rushdie sagt det väldigt bra:" Fria samhällen...är samhällen i rörelse, och med rörelse kommer spänning, avvikelse, friktion.
Fria människor skapar gnistor, och de gnistorna är de bästa bevisen på frihetens existens."

 

Att alltid arbeta för att det ska bli bättre....visst är det åtminstone en slags frihet?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards