Alla inlägg den 6 november 2012

Av Kaela - 6 november 2012 19:23

Läser i en artikel i Dagens Nyheter att hjärnan troligtvis börjar förändras redan tjugo år före insjuknandet i Alzheimer.

Ändå ser det i dagsläget inte ut som att det skulle finnas någon effektiv medicin ens vid en tidig upptäckt.

Det är väl det man kanske ändå kan hoppas på att det börjar forskas för att få fram nu.

Förutom den indiviuella lidandet är det en sjukdom som kostar samhället pengar.

Så det borde finnas skäl att forska - och för forskare att få forskningsanslag.

Av Kaela - 6 november 2012 19:16

En historisk dag idag! Frivilligcentralernas i Sveriges förbund har bildats.

Och kommunalrådet Mona Olsson från Norrköping är dess ordförande.

En arbetsgrupp har jobbat och slitit i nästan ett och ett halvt år för att få konceptet i hamn.

Och där är vi nu.

Glad att jag fick vara med!

Av Kaela - 6 november 2012 17:19

 



Öppnar den tunga porten

och släpper ut mig själv


slänger nycklarna

som låste mig inne

i den bottenlösa sjön


dörren

står öppen

för förlorarna

som vågar bli vinnare


vinden för mig hem

till Din strand

där mina fotsteg är väntade...


Kaela



Av Kaela - 6 november 2012 05:30

 



Människor glömmer vad du säger, men de kommer ihåg hur du fick dem att känna sig.


Warren Beatty

Av Kaela - 6 november 2012 05:30

Idag är det tisdagen 6 november och det är Gustav Adolf dagen


till minne av Gustav II Adolfs dödsdag 1632 i slaget vid Lützen.

Dagen har firats sedan början av 1800-talet.


Från min ursprungs - stad Uppsala minns jag att man ofta firade denna dag med att gå på Ofvandahls konditori och äta Gustav Adolf bakelser.

Något som jag inte har upplevt varken i Stockholm eller i Norrköping.

 


Jag har hört att man också firar med bakelse i Göteborg.

Någon som är därifrån kanske vet mera om detta.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards