Alla inlägg den 11 november 2012

Av Kaela - 11 november 2012 20:55


 



Det är söndagkväll och jag har haft en hel timme på mig att sitta och bläddra i en poesibok.

En bok där jag skrivit upp olika dikter av minst lika många olika poeter som sagt mig något.

Och ett annat tankeord...som detta:


Söndagkväll - veckan ligger orörd framför mig.

Jag lovar mig själv att jag ska göra det bästa av varje dag denna vecka.

För det ligger i mina händer att göra det....


Tar till mig de orden och säger godnatt till alla härliga bloggvänner och besökare.


Ska inte lägga mig riktigt ännu.


Men stänger ner datorn nu!


Må din nya vecka gå dig till mötes med ljus och glädje

och må du få kraft att reflektera detta ut till andra du möter!





Av Kaela - 11 november 2012 14:58

 




De flesta av oss känner till upphovet till Mors dag.

Men inte lika många vet vad som gjorde att vi började fira Fars Dag!


Fars dag är en högtid som uppmärksammas i många olika länder.

Firnadet kommer liksom Mors Dag ursprungligen från USA, Washington där Mrs. John B. Dodd i Spokane ville hedra sin far som på egen hand hade uppfostrat henne och hennes många syskon efter att modern gått bort efter att ha fött familjens sjätte barn.

Högtiden spred sig och presidenten uttalade sig offentligt om att stödja idén år 1924.

År 1931 började vi att uppmärksamma dagen i Sverige och efter diskussioner inom Nordiska Samfundet så flyttades fars dag från juni till november för att inte ligga för tätt inpå Mors Dag.

Av Kaela - 11 november 2012 11:57

 



En tå är en av våra minsta kroppsdelar - ändå var det lilltån på min vänstra fot som fick sin en rejäl smäll när jag sprang på soffbordets utstående fot igår kväll -

Detta resulterade i en natt med smärta....och vad är väl bättre mot smärta än att förlora sig i en bok.

Sagt och gjort.


Har alltid några olästa böcker på mitt nattduksbord - och kanske inspirerad av smärtan i min lilltå valde jag boken "Svedd" av Sandra Gustafsson.
Helena sitter inspärrad på rättspsykiatrisk klinik - dömd till detta -  samt till samtal med en psykolog,

Det är dessa samtal, eller egentligen avsaknaden av samtal eftersom Helena mest tiger och tänker, som är berättelsens grund.


Helena vill inte minnas.

Boken tar mig med till när Helena träffar David  som redan var gift - men ändå blev mannen i hennes liv,för första gången, men också till barndomen med den kallsinta mamman och den manipulerande pappan.


Vidare till skolan där hon jobbade på att vara osynlig.. Eller - vara den som killarna fick tafsa på.


Verkligen ingen söndagsskoleberättelse.


Men en skakande skildring av vad en barndom som innehåller allt som den inte borde innehålla - och ingenting eller mycket lite av vad den borde innehålla kan göra med en människa.


Barnet Helena har stannat kvar i mitt sinne och i mina tankar.
Den vuxna Helena är helt klart sjuk-mycket sjuk...och sorgen över vad barndomen och alla svek gjort med henne bränner när jag lägger ifrån mig boken frampå småtimmarna - utläst.


Tån gör något mindre ont då......


Du kan köpa boken här




Av Kaela - 11 november 2012 09:39

 




När saker och ting i våra liv inte är som vi önskar skyller vi lätt på ödet, Gud eller någon annan människa.
Men ändå är det ju så att vi bestämmer i våra egna liv.


Visst finns det sådant vi inte kan bestämma över.

Vi kan bli sjuka....svårt sjuka till och med.

Men fortfarande bestämmer vi hur vi ska tackla den situationen.


Sjukdomen kan bli så svår att vi inser att den kommer att ta vårt liv.

Men fortfarande är det jag som bestämmer hur jag ska möta detta.
Vi kan bli föremål för andras ondska.

Ändå - det är jag som bestämmer hur jag ska leva med detta.


Hopp eller hopplöshet?

Förlåtelse eller hämnd?


Man kan inte hämnas fram en bättre värld.
Inte ens hoppas fram en bättre värld .

Men - vi kan kasta alla tankar på hämnd över bord

- lämna bitterheten över det som mött oss...


Vi kan förlåta den som gjort oss illa!


Oförsonlighet binder!

Bitterhet förmörkar!

Förlåtelse ger frid och frihet.

Att inte bli bitter gör oss mottagliga för allt det vackra och fantastiska som finns!

Som väntar på oss varje dag om vi vågar leva ¨med ett förlåtande sinnelag och med en ljus förväntan istället för en mörk bitterhet!






Av Kaela - 11 november 2012 09:24

Enligt Dagens Nyheters artikel blir allt fler svenskar blir bensköra och får frakturer av ökande mängder kadmium i maten.

Kadmium är något som finns i jorden och det är alltså genom säd och rotfrukter vi får i oss detta.

Kadmium är ett grundämne och bryts därför aldrig ner.

Det räknas till tungmetallerna.

Det finns dubbelt så mycket kadmium i våra åkrar idag jämfört med i början på 1900-talet.

Detta beror framför allt på att nedfallet har ökat och att fosforgödselmedel med höga kadmiumhalter har använts.

Nedfallet i regn och snö kan vi kanske inte göra så mycket åt men gödningsmedlen kan vi byta.



Av Kaela - 11 november 2012 09:14

 

  



Hemligheten med att skaffa sig beskymmer är att bara tänka på sig själv.


Frank Crane

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards