Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Jul - den helg de ensamma fruktar mest av alla helger

Av Kaela - 21 december 2012 12:01

 

Bilden från Googles


Arbetar de sista timmarna innan julledigheten tar vid.

En ledighet från arbetet - men huset blir fullt av alla efterlängtade barn och barnbarn .

Trots att vi blir 13 personer sfattas en familj - äldste sonen med fru och barn - som vi alla kommer att sakna.


Jag känner mig så oändligt rik och så prioriterad som har så många att älska och laga mat åt över julhelgen.

Och tankarna går förstås till den som är ensam - som inte har en enda att bry sig om eller bli ombrydd av.


Har pratat med flera av dem i telefon idag - och den ensamhet som strömmat mig till möters i de samtalen får verkligen tårarna att rinna.

Men glad över att ha kunnat hitta ensamma frivilliga till ett par av de mest utsatta.

Önskar både frivillig och mottagare stor glädje av varandra denna gemenskapens största helg!


Och så är  jag  glad att kunna berätta att Röda Korset har öppet några timmar för gemenskap just på julaftonen här i stan.


 
 
Miss Persson

Miss Persson

22 december 2012 08:18

Vilket fint inlägg. Vi är väldigt många på jul som firar, och man glömmer lätt hur bra man har det. Jag önskar att fler skulle lägga energi på ensamma människor denna helg.

http://blacksheep.bloggplatsen.se

Kaela

22 december 2012 08:29

Ja vi glömmer att vi faktiskt är lyckligt lottade.
Men om vi alla minns det - och tänker på dem som är ensamma och kanske inte ens har råd att fira jul kanske vi blir beredda att göra det vi kan!
Fin blogg du har!
Gjorde ett kort besök.

Allt gott till dig och din jul "därhemma"!

 
susanne

susanne

22 december 2012 11:05

Jag går ofta förbi Ria där många hemlösa och missbrukare väntar på att få komma in i värmen och få lite mat.
där kan man även skänka kläder som man inte behöver själv så de som är ute kan få lite värmande kläder.
Tror också att det fixas lite julmat och värme för de hemlösa och ensamma här i Helsingborg.
ha en fin jul och tack för din oerhört stora kärlek och omtanke
kram från Susanne

http://margitohlsson.blogg.se

Kaela

22 december 2012 12:10

Ja Ria - eller som det heter här i Norrköping, Hela Människan brukar ha julfirande för dessa våra mest utsatta medmänniskor.
Vi har också något som heter Omsorgsjul dit man kan skänka lite pengar.
MÅnga tänker på sina mindre lyckligt lottade medmänniskor så här i juletid tror jag - så många gör det nog.

Kramar till dig också Susanne och en innerlig önskan om en fin jul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards