Alla inlägg under juni 2014

Av Kaela - 19 juni 2014 21:26

Och en stunds njutning vid läsningen av Harry Marinssons vackra dikt om juninatten.....


 



Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen.
 
Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de har mörknat
spegla morgonsolens lågor.
 
Juni natt blir aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Slöjlikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort på ljusa hav.
Av Kaela - 19 juni 2014 21:22

  Det är kvällen före midsommarnatten - sommarens mest efterlängtade kväll.

Men även om det nu skulle spöregna ute - vilket tycks vara risken på sina håll - enligt SMHI - så kan du njuta av den här romantiska vemodiga sången.


Av Kaela - 19 juni 2014 13:58


 





Tänk inte om!  Tänk OM!

Av Kaela - 19 juni 2014 05:37

VM har börjat i Brasilien.

Och för oss som inte är sportintresserade blir det ofta många kvällar som man får hitta på något på egen hand.


En undersökning som researchföretaget Ipsos gjort för C More visar att var tredje sport-tv-tittare (32 procent) någon gång valt idrotten på skärmen före ett umgängesförslag från partnern - och eftersom siffran gäller tittare som ser på sport minst en gång per halvår finns det anledning att tro att den är klart högre för de mest inbitna idrottsentusiasterna.


Nu är väl vi som lever med idrottsentusiaster  (utan att själva känna detta intresse) ganska vana vid detta, men ändå kan man undra om det skulle finnas samma förståelse om idrottsentusiastens partner vore så intresserad av något annat än idrott - att TV-utsändningarna sattes före precis allt annat under flera veckor.

Jag tror faktiskt inte det!


Men vi är ju inte så många som är helt ointresserade.....och det gör att vi vänjer oss vid detta.


Vi unnar självklart den vi älskar fina upplevelser på alla sätt - även på TV-skärmen.

Men visst känner vi oss lite ensamma under VM och OS och alla andra långa evenemang i idrottsvärlden


Då är det tur att det finns böcker.


Gräset sjunger


För min del har jag läst en bok som jag missat att jag hade i min bokhylla: "Gräset sjunger" av Doris Lessing.

Doris Lessing debuterade 1950 med den här romanen.

En ung kvinna gifter sig med en jordbrukare i Rhodesia.

Han är inte alls så framgångsrik som hon trodde.

Hon får bo i ett ruckel med stampat jordgolv.

Makarna Turners lever har ett äktenskap i kris och är båda två olyckliga.

De måste ändå försöka klara sig som lantbrukare i det koloniala samhället som råder.

Man känner med henne eftersom det liv hon tvingats in i gör henne djupt olycklig, deprimerad och slutligen sjukligt förvirrad.

Men hennes lynniga vredesutbrott och svidande bitterhet gör också att man inte bara kan betrakta henne som ett olyckligt offer.

Hon är också en del av systemet, precis som alla andra.


Man kan fortfarande köpa boken tror jag, eftersom den ses som en klassiker.

Den handlar om två människor men den handlar också om, om äktenskaålifa konflikter men också om rasmotsättningar, sociala tabun, klasskillnader, makt - och kvinnlig frigörelse.





Av Kaela - 18 juni 2014 21:45

Bor du i Skaraborgs län och befinner dig på resa på vägarna nu och då.

Se upp.

Just nu härjar vägpirater där.

Och de försöker inte snällt vinka in dig utan hoppar burdust fram framför bilen.

Stanna inte!!!


Läs mera i GT



Av Kaela - 18 juni 2014 21:18

 



Tidens gång  blir  sådär  påtagligt  märkbar  vid vissa  tillfällen.


Som när man byter antal levda år - så där bara över en natt!

Födelsedagar ger mig alltid en lite vemodig känsla.


Ger tillfälle till en liten tidsresa.

Vandrar baklåt i tiden och slår på min innebio med minnen.

Tidsresor ja.

Tänk om man kunde göra ett besök i framtiden - och se hur det ser ut år 2114.

Vill vi veta?


Kanske är det tryggast ed tidsresor bakåt i alla fall.


Någon har sagt att  om det hade det varit möjligt att resa i tiden hade vi redan fått besök från framtiden. 

Jag undrar ibland -  vad är det som säger att vi inte har fått det?


Ja - vem vet?

Av Kaela - 18 juni 2014 19:04

Igårkväll hade vi sommarfest på Frivilligcentralen.

Underbara härliga frivilliga som alltid bjuder på sig själva gör underhållningen enkel.

Igår var inget undantag!


Idag hade vi flyttfirma till hjälp för att göra omflyttningar av kassaskåp och annat tungt (nej det är inga pengar i kassaskåpet - men alla frivilligas personuppgifter - och det är värt att skydda som dyrbarheter.

Jag passar dessutom på att fylla "jämnt" som man säger, samma dag!


Tårta och blomma av arbetskamraterna på morgonen.


 



Blev kidnappad av styrelsen för lunch mitt i bestyren.


Och ännu en blomma -

 

Sedan bärande av pärmar ett tag innan det ringde på dörren och ett blomsterbud lämnade blommor -

denna gången från mina barn!


Ännu lite mera kånkande - nytt blombud - denna gång var skönheterna från syskonen.

 


Det kommer att ta tid att ta igen sig från allt detta.

Jag deklarerar alltid att jag inte firar mina födelsedagar.

Så har jag gjort nu också.

Men - glad blev jag!

Omtumlad är svagt uttryckt.




Av Kaela - 17 juni 2014 05:36

 



Idag är det tisdagen 17 juni och Torborg och Torvald har namnsdag!


Jag gratulerar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards