Alla inlägg under september 2015

Av Kaela - 15 september 2015 06:15




  Varje ny morgon är en ny möjlighet att leva vårt liv i kärlek!

Kärlek innebär att ge av sig själv utan att tänka på sin egen vinning att lysa upp världen med sitt inre ljus istället för att förvänta sig att världen ska göra oss glada.


När vi vågar ge upptäcker vi snart att vi faktiskt får mer tillbaka.


Vi hittar tillbaka till positiva mänskliga relationer igen när vi börjar möta människor förutsättningslöst.


Istället för att samla på hög för en oviss morgondag blir mottot: att ge är att få.

Sakta släpper vi vårt krampaktiga grepp om vår materiella värld som endast gav oss en falsk trygghet.


I dunklet börjar vi skymta ljuset som hela tiden var där och som förenar och uppehåller alla former av liv på vår jord. Vi känner ett sting av vördnad inför den vackra blomma som kämpat sig upp genom asfalten, och visar oss våra egna inneboende möjligheter när våra murar rämnar.


Himlen fängslar oss i sitt mångskiftande färgspel.

Kärleken är sanningen om vårt ursprung och våra inneboende obegränsade resurser.


Plötsligt inser vi att allt redan fanns hos oss, alllt vi sökte och kämpade så hårt för att nå.

Tänk att vi hade allt; allt vackert skönt och oändligt.


I den känslan vill vi bara ge, tacksam het och vördnad.


Hur kan vi kräva guld när vår själ bär diamanter? Hur kan vi längre hålla fast vid det vi aldrig kan förlora?


Hur kan vi längre vara rädda när inget mörker finns, när vi förstår att bara ljuset var verkligt och mörkret bara vara bortskymt ljus.


Den kärleken är vårt hem och vår mening, den växer i gåvan och mångfaldigas, hela vår värld expanderar. 

Vi vågar se varandra i ögonen, ge varandra en kram, stanna och lyssna, bry oss om varandra.

Borta är stressen som malde sönder våra själar till grus och damm.

Borta är tomheten som urholkade våra liv.


Närvarande i den nya dagen är möjligheten att leva ett liv i kärlek - idag!


En ny dag till DIG och till mig!


Låt oss vara rdda om den!


Här kommer dagens citat som vi kanske kommer att bära med oss en bit in denna dag:


"Kärleken är en formidablare kraft än någon annan. Den är osynlig – den kan inte ses eller mätas, ändå är den tillräckligt kraftfull för att förvandla dig på en sekund, och erbjuda dig mera glädje än någon materiell ägodel kan."

George Ripley

Av Kaela - 14 september 2015 21:14

 




En lång dags färd mot natt.

En dag så full av människor och upplevelser och aktiviteter att jag nästan tycker det känns som om det gått en vecka sedan i morse.


Men det har gårtt bara ungefär 13 timmar mellan jag stängde lägenhetens dörr bakom mig och till nu!


Jag kommer absolut att somna ovaggad.


Och vad är skönare än sängen när man är trött-

Kommer nog att hamna där lite tidigare än vanligt ikväll.


Jag hoppas innerligt att också DIN dag har mött DIG med överraskningar och glädjeämnen.

Det är DU verkligen värd!!

Nu önskar jag DIG en riktigt god natt!

Så ses vi, pigga och utvilade imorgon.


Ett citat - förstås:


"Var du än går - oavsett väder - ta alltid med dig ditt eget solsken."


Okänd tänkare




Av Kaela - 14 september 2015 06:02

 


Lika svart ute som om det vore mitt i natten när klockan ringde idag!
Minns en gammal dam som sa en höst: Jag tycker om kylan och friskheten och snön-men jag tycker inte om mörkret.

Är nog beredd att hålla med henne ibland.

Som idag - när jag upplevde det som mitt i natten då klockan ringde.


Men precis som någon sagt:  "Det är inte svår att bli gammal, det går av sig själv.  - så är det med hösten.
Vi får lov att följa med...med saknadeet är inte svårt att bli gammal, det går aav sig själv. Men det är svårt att vännja sig av med att vara ung" - så är det så också med hösten. Det är svårt att vänja sig av med sommaren.

Strumpor på och koftor och schalar.


Men hösten har rika glädjeämnen den också.

Livet slår av på takten lite.

Man får sitta inne och kura - tända ljus och och känna att det är bra med höst och mörka kvällar också!


Kanske unna sig nya vantar eller något annat.

Som värmer händerna och lyser upp själen.


Nu väntar en lång arbetsdag på mig igen.

Men det är så mycket härliga möten med människor att jag knappt märker att timmarna går.


Det första jag ser fram emot är en kommunal verksamhet som vill träffa och intervjua några av våra frivilliga.

Spännande!


Nu önskar jag DIG en bra måndag.
En dag att vara glad på!


Och så ett citat - även om det faktiskt smög sig in ett en bit upp i texten också:

"Man bör räkna varje dag som ett separat liv."


Ayn Rand



Av Kaela - 14 september 2015 05:53

 



14 september är det idag - och Ida har namnsdag!  Grattis Ida!


Grattis också till dig som har födelsedag idag!


Önskar alla bemärkelsebarn en speciell firardag!


Av Kaela - 13 september 2015 22:15

 


Hoppas din helg har givit dig det du förväntade.

Och att du så här strax före läggdags inför en ny arbetsvecka känner dig taggad och alert!


Det är ju det helgen är till för.

Att vi ska vila.


Nu är ju inte vila bara soffhäng.

Det kan vara en promenad, en löprunda, att baka en sockerkaka....eller något annat som vi inte hinner under de bråda arbetsveckorna.


Nu ska jag "göra kväll" som de gamle sa.


Men först vill jag önska DIG en riktigt god natt!


Och så ett citat att fundera på medan vi väntar på han med paraplyet!


"Det är inte vad en person säger att han tänker, utan det han gör, som visar vad han tänker.
"Isaac Bashevis

Av Kaela - 13 september 2015 11:40



Lasse Lönndahl som numera hunnit bli en distingerad äldre herre sjöng en gång i tiden denna.

Om jag inte missminner mig har jag hört att den var den första låten på svensktoppen.


Av Kaela - 13 september 2015 08:26

 



Det är en ny härlig dag.

Till och med solen gör ett försiktigt besök här hos mig.


När jag kom in på badrummet - nyvaken - insåg jag att det är dags för städning.


Men jag gäspade och gick ut och tog min bok.

Men medan jag läste städade en del av mig badrum istället för att hela jag skulle vara koncentrerad på boken.


Ibland fungerar både du och jag så  märkligt att vi liksom skjuter upp.

Det är ju förståeligt när det gäller tråkiga saker.


Har vi insett att idag måste jag städa badrummet så är det bäst vi gör det så snart som möjligt.

Då vi skjuter upp, kanske ända till kvällen går vi där och  städar badrummet gång på gång under dagen.

Istället för att ta tag i det så snart vi kan - och känna tillfredsställelsen över jobbet vi gjort.

Går man och väntar på det rätta tillfället kan man  ibland vänta alltför länge, och missa många andra tillfällen att njuta som vi liksom missar av att vi är ockuperade av det där vi ska göra.

Tillfällen får man sällan serverade.

Dem skapar man, eller fångar i flykten när de fladdrar förbi.

Det gäller både tillfällen att utföra ett jobb och tillfällen att må bra.
.


Var Förberedd, så upptäcker du tillvarons tillfällen
Om du tar vara på dem eller inte är ditt eget val, och kan ibland kräva en del av oss.

Men vem har sagt att livet alltid ska vara lätt, och att det mest intressanta är att glida genom livet på en räkmacka?


Nu önskar jag DIG en fin söndag!

En söndag när DU får göra det du längtar efter!


Här får du som vanligt ett citat att ta med dig in i dagen!


"Ett leende kostar mindre än elektriskt ljus, och ändå lyser det upp mer i ett hem."
  Theo Lingen



Av Kaela - 13 september 2015 08:10

 


Grattis Sture idag på din namnsdag!


Och grattis till DIG som firar födelsedag!


Ha en underbar firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards