Direktlänk till inlägg 24 april 2016

...den som lyss som en liten slarv.....

Av Kaela - 24 april 2016 21:30

Söndagskväll brukar vara avslutning på ledigheten - men denna helg har inneburit fullt jobb.
Ändå har jag lite söndagskvällskänsla och är beredd att satsa på den nya veckan imorgon.

Två långa dagar kommer den att börja med.
Måndag har vi introduktionskurs för nya frivilliga så då blir klockan framåt 20.30 innan jag går hem.
På tisdag ska jag på den nystartade Afasiföreningen i vår stad och berätta om Frivilligcentralens verksamhet.
Älskar att göra det - så jag ser fram emot kvällen.



Snubblade över ordet "trolsk" i morse och sedan dess har det dykt upp några gånger under dagen

Det är ett ord som får mig att associera till skog...kanske till och med urskog.
Eller i varje fall ganska orörd skog.

Ikväll dök minnet från Fiby urskog i Heby kommun upp i mitt minne.
Inte så långt från Uppsala - och inte så långt ifrån där jag växte upp.

I skogen.

Kanske är det som Verner von Heidenstam skrev:....den som lyss som en liten slarv, till skogens brus, får ett annat arv än den som fötts vid en gata.

Ibland tror jag det- eftersom längtan till skogen alltid varit en av mina största "längtor"

    


Tätt följt av andra minnen från mitt nuvarande hemlän Östergötland och Östrings urskog i Boxholm.
 



Klart att de båda skogarna påminner om varandra.
Framför allt är det samma trolska stämning.
Man bara väntar på att Rump-nissarna som Astrid Lindgren skrev om ska titta upp genom mossan.

Eller att ett troll ska kika fram bakom en sten.

Nu händer ju aldrig detta- men upplevelsen ger fantasin näring.


Jag har lånat dessa två bilder från Googels eftersom jag inte har något från någon av skogarna.

Skulle nästan känts märkligt att plocka fram en sån nutida finess som kamera eller mobil.

Tur att någon annan gjort det så att kan illustrera mina tankar och minnen.


Nu börjar skymningen gå över i mörkt blått och snart är det mörkt.
Genom mörkret skickar jag en varm önskan till DIG om en god natts sömn!


Här kommer kvällens citat:


"Lycka är som en svensk solnedgång; den finns där för oss alla men de flesta av oss tittar bort och missar den."


Mark Twain





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards