Alla inlägg under maj 2016

Av Kaela - 12 maj 2016 21:00

 



Du kan aldrig gå någon annan väg än din egen. aldrig!
Även då du väljer att gå efter andras tyckande och tänkande så är det ändå du som beslutar dig för att detta ska vara din väg.


Jag läste dessa ord i en gammal veckotidning som låg på mitt jobb.

Orden var ett svar tillsammans med annan text till en som skrev att hon aldrig kunde stå emot andras tyckanden - och alltid hamnade i situationer hon inte valt på grund av detta.


Men det är ju faktiskt sant - vi kan aldrig skylla på någon annan.

Det är vi själva som väljer att följa andras spår.


Att gå sin egen väg handlar om att följa sitt hjärta och styras av hjärtat mer än av hjärnan.

Genom att granska våra mål och värderingar ser vi om de är våra egna eller om vi övertagit andras.

Det är faktiskt väldigt lätt att ta över en annan människas värdering, nästan utan att man märker det själv.


Ibland kan det ju dessutom vara bra att låta sina egna värderingar stångas mot någon annans.

På den vägen kanske jag ser att att om jag modifierar mina värderingar en aning så blir de till och med mera mina egna.

Framför allt ska vi aldrig glömma att det finns en enda person som du ska leva lycklig med i alla dina dagar, nämligen dig själv.

 Kan du inte vara lycklig med dig själv så kommer du heller inte att bli det med någon annan!

Vi har  inre röster som styr oss på olika sätt -

Utöver dessa inre styrande röster har vi en annan röst som hela tiden försöker få oss att lyssna.
Det är vårt eget hjärtas röst!


Att gå sin egen väg genom livet är svårt.
Det blir en hel del krockar.

Med uppfostran, med andras röster och med normer.


Vi måste våga följa den där vägen, trots att den kanske är stenig, brant eller snårig. 

 Att gå sin egen väg är något av det finaste du kan göra. För dig själv och för din omgivning.

Det är faktiskt den enda väg vi kan bli tillfredsställda på.

Det är det enda väg som kommer att göra att vi en dag - vid slutet av vägen  - kan blicka tillbaka och säga.....jag har haft ett bra liv!


Nu vill jag önska DIG en fin kväll och en god natts sömn.

Det är är DU så innerligt värd!


Här kommer kvällens citat:



”Det är lätt att i den stora världen leva som det förväntas av en;
det är lätt att i ensamhet leva som man vill.
Men det stora är att gå sin egen väg
Ralph Waldo Emersson

Av Kaela - 12 maj 2016 05:48

 


Samma underbara solsken är det idag också.

Lite har temperaturen sjunkit, men det är bara bra.
Annars skulle alla fina blommor blomma över alldeles för snabbt.


Det går fort mellan morgnarna...idag reflekterar jag över hur livet bara rusar på. Många upplever  att det går fortare och fortare och jag undrar om det inte är så?

I varje fall är det så många med mig upplever det!


Oavsett om det går fort.

Idag är en dag att känna glädje över....tacksamhet och denna förunderliga känsla av att det är så oerhört stort att få vara en människa på jorden.

 Stannar till en stund och känner hur glädjen porlar.....


Önskar DIG en dag när DU känner att DU är glad över att DU är DU just där DU är!


Här kommer morgonens citat:


"Den tid som har gått kan vi inte få tillbaka, även om vi kan lära av den.
Framtiden är inte ännu vår, även om vi planerar för den. Vår tid är nu.
Vi har bara idag."
Charles Hummel


Av Kaela - 12 maj 2016 05:44

    


12 maj är det idag och Charlotte och Lotta har namnsdag!


Grattis till er!

Och grattis till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin och minnesrik firardag!

Av Kaela - 11 maj 2016 21:00

    



Vi har den senaste tiden fått många ensamkommande flyktingbarn/ungdomar till oss.
Det var något som debatterades en hel del på en hearing jag var på idag.

Och så problemen - alla problem det kommer att bli med alla dessa...
Jag satt där och undrade när någon skulle tala om dessa ensamkommande ungdomar som en tillgång.

För det är ju klart att de är det!


Vi har ingen aning om vilka gåvor dessa ungdomar kan komma att bli för vårt land.

Mina tankar gick till Harry Schein som kom som femtonårigt ensamkommande flyktingbarn till Sverige 1939 - hans mamma skickade honom för att rädda honom undan judeförförföljelsen.


Under de närmaste åren dog nästan hela hans släkt i förintelselägren.


Han kunde ingen svenska - men började arbeta som dräng på en gård.


Trettio år senare var Harry Schein en av vårt lands absolut mest omtalade kulturpersoner - och mannen bakom Sveriges nya filmpolitik.

Kanske finns det en ny Harry Schein bland dem som kommer....

Men egentligen är det ointressant om de blir kända och berömda.

Gåvor är de ändå.


Precis som DU är en gåva till de människor DU har omkring dig!

Önskar DIG en riktigt trevlig kväll och en god natts sömn så småningom.


Här kommer kvällens citat:


"Intet grässtrå är för litet, för att resa sig efter stormen."
Timo Enell

Av Kaela - 11 maj 2016 11:00

 


Allting här på jorden
ska slockna en gång
ett hjärta, en blomma
en tanke, en sång

Men något ska födas
ur tystnadens grav
och kanske bli stjärnor
som minns vad du gav
- ja kanske bli solar
av rymdvida mått
att lysa upp stigar
där ängslig du gått


Där någon sen vandrar
som du gjort en gång
och tackar för blommor
att älska, och sång

För vänskap och kärlek
där hjärtat fått svar
på alla de frågor
vi bär på envar
för vinden som kommer
från ingenstansland
och vågen som vaggar
oändlighetsstrand

Birger Franzèn

Av Kaela - 11 maj 2016 05:23

 




Vaknade långt före väckarklockan idag!

Det är inte vanligt, men det händer.


Och det gav mig en underbar upplevelse av soluppgången!


Du som läst min blogg ett tag vet att jag har en tendens att "få ett ord i huvudet"

Idag vaknade jag med ordet levande i huvudet.

Kan man leva på något annat sätt än levande?

Egentligen inte förstås - men ändå tror jag att många av oss går mer eller mindre långa sträckor av vårt liv som zombies eller som halvsovande, vilket man vill kalla det.


Vilket slöseri!

Vi går genom livet en enda gång och då gäller det att vara vaken - att se - att upptäcka hur otroligt många gåvor detta enda liv vill ge oss.

En hel del stora fantastiska saker - som livspartner, vänner, barn....men också en hel massa vardagslycka som vi så lätt bara går förbi.


Varje dag är en gåva - och den vill ge oss gåvor.

Det gäller bara att upptäcka dem.
Att inte vara så upptagen med att överleva så man glömmer att leva.


Ta emot DIN dag med öppen famn.
Stanna upp nu och då och känn glädjen över att du lever!

Det ska jag försöka göra idag!


Här kommer morgonens citat:


"Nuet är meningsfyllt genom sitt innehåll, ej såsom bryggan till en framtid. Och dess innehåll är vårt innehåll i nuet, varmed vår tomhet fylles om vi förmå att taga emot."

Dag Hammrskjöld



Av Kaela - 11 maj 2016 05:15

    



Varma gratulationer på namnsdagen Märta och Märit!


Och varma grattis till DIG som har födelsedag idag den 11 maj!


Gör en härlig firardag!

Av Kaela - 10 maj 2016 21:00

 



Att våga ögonblicket och låta det ge oss den lektion det är sänt till oss att göra.Visst är det viktigt att vara närvarande i just det man gör - i ögonblicket som är!

Nuet är det enda vi har.
Tänk vad ett enda ögonblick kan vara laddat!

En dag består av en massa ögonblick.

Det finns alltid en risk att vi missar dem genom att hela tiden sträcka oss emot nästa ögonblick.

Det är något av det viktigaste vi kan lära oss – att njuta av ögonblicket.
Men ofta är vi någon annanstans i tankarna.
Och så missar vi det som just detta ögonblick bjuder oss på.


Att leva i ett samhälle som vårt - som  bygger mycket på prestation och resultat och  våga stå för någonting annat är modigt

Att våga ta emot det ögonblicket ger oss berikar vårt liv alldeles enormt- även om det inte ger oss minsta lilla poäng i karriärjakten-

Jag har haft en dag full av fantastiska ögonblick - möten med människor jag inte mött förr - som befruktat mina tankar med sina tankar.

Som har givit mig en inblick i en annan verklighet- deras verklighet.

Bland annat en dam på 91 år som berättade om sin tid som slumsyster i ungdomen.
Om möten och vad de förde in i hennes liv av förståelse och insikter.

Som hon har burit med sig genom ett långt innehållsrikt liv.


Det faschinerade mig verkligen.


Tyvärr har det ju blivit så, att vi nästan alltid antingen är upptagna med det förflutna eller planerar för framtiden.

Visst får vi tänka bakåt - och visst får vi se mot framtiden med hopp - men vi ska för den skull inte glömma vad just detta ögonblick vill ge oss!

. Att leva i nuet är vår ständiga gåva och uppgift.

Jag är inte alltid bra på det.
Men jag vill bli det - jag jobbar på det!


En dag har snart gått och kvällen sänker sig över våra liv.

Jag önskar DIG en underbar kväll och en god natts sömn.

Så att DU orkar fånga dina fantastska ögonblick imorgon!


Här kommer kvällens citat:


"Gripa dagen, fånga ögonblicket, ta tid med dina nära och kära, vara i ditt liv - i din ålder.
I slutändan är det allt!!"


Okänd tänkare



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards