Direktlänk till inlägg 4 augusti 2016

Man är alltid människa först

Av Kaela - 4 augusti 2016 06:16

 




Jag kommer ofta i kontakt med äldre  - eller kanske ska jag säga äldre/äldre i mitt arbete och ofta undrar jag vad vi har för möjligheter idag att ge människor en bra ålderdom.


Ålderdomen borde vara en belöning på ett långt liv.

En belöning som innefattar en livskvalitet av hög standard.

Där man i trygghet kan åldras och veta att samhällets resurser på bästa sätt medverkar till att ge mig bästa möjliga omvårdnad när jag behöver den.

Idag är det alltför ofta inte så.


Förnedrande situationer i äldrevården är tyvärr så vanliga att man börjar fundera över om beslutsfattare har en slags fribiljett som garanterar dem att inte hamna i samhällets äldrevård.


Det finns så många olika vilsenheter kring äldreblivandet, både hos de äldre själva och hos omvärlden.Och jag tror att många äldre inte känner igen sig i alla märkliga föreställningar om dem.


Även när vi blir äldre tror jag att man har drömmar.

Även om drömmarna har ändrat karaktär.

Man är samma människa, gillar samma saker. även om skidåkningen för den som intresserad av detta - inte längre består av att kasta sig utför i skrämmande fart - utan kanske mera ett stilla glid en bit från husknuten.

Har man älskat teater tror jag man gör det även när man blir gammal.

Och så vidare.....


Åldern byggs inte in i jaguppfattningen.

Det man ser i spegeln stämmer inte med ens inre uppfattning om mig själv sa en gammal kvinna (88 år) som jag mötte härom veckan.

Jag tror hon rörde vid något viktigt!


Någon har sagt att hjärtat inte får rynkor och så är jag övertygad om att det är.

Man kan helt säkert bli lika huvudlöst förälskad vid 87 som vid 17 år.

Har åtminstone hört och läst många säga det!


Tänk om vi inte vore så åldersfixerade!

Vad mycket mera vi skulle ge varandra och få av varandra.

Ålder  - recis som alla andra etiketter vi sätter på oss själva och andra bygger murar.

Låt oss rasera dem och vara just människor!

Som har gått olika lång bit av livsvägen ...och har olika lång bit kvar!

Och som alla har massor att ge varandra - över de gränser vi skapat.

Önskar DIG - med de tankarna - en fin dag...hos mig har det regnat så gatorna lyser svarta när jag tittar ut. Glad för det....regn behövs nu!


Ett citat att stoppa i fickan (eller minnet) och ta med ut i dagen....


"Ålder är inget man är utan något man har. Och när man vet att man är, då spelar det ingen roll vad man har."

John Bertil Linde

 
 
TantGlad

TantGlad

4 augusti 2016 21:03

Det här var det klokaste och finaste jag läst på länge. Skriver under på allt !!

Kram till dig

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

4 augusti 2016 21:19

Jag gissar att vi alla går omkring med tankar om hur fel vi hanterar ålderdom och åldrande....både vårt eget och andras.
Vi borde få ta emot det i stilla värdighet och vara lika välkomna överallt som vi alltid varit - även när vi har många ljus att blåsa ut på födelsedagstårtan.

Kram till dig och tack för att du läste och
lämnade ett avtryck av ditt intryck!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards