Direktlänk till inlägg 14 augusti 2016

Tacksamhet - en av lyckans viktigaste byggstenar

Av Kaela - 14 augusti 2016 08:57

   

Tacksamhet - mitt i det svåra....tacksamhet....en av de byggstenar som ger oss ett rikt liv.

Faktiskt oavsett våra livsomständigheter.

Tacksamheten mot livet förstärker vår  innerlighet och ger oss ödmjukhet

Ofta upplever jag att vi gärna skräms av att på ett djupare plan prata om det som är djupt och allvarligt.
Om vad som händer när vi möter svåra besked. Kanske det av många mest fruktade beskedet..

.

Tacksamhet innebär inte att vi måste vara nöjda med allting oavsett hur vi har det.

Om vi vanligtvis är en tacksam människa och vi möter något som är svårt så rasar vi för en stund rakt igenom den botten i oss som tacksamheten byggt.

Vi måste få gråta och sörja.

Först slås allt i spillror, man gråter och rasar, är barnslig och hjälplös.

Men så småningom kommer vi ut på andra sidan, klokare och starkare - med en ännu större och djupare - en ännu mera förankrad tacksamhet inom oss.

Och vill vi komma vidare igen - efter sorgen och chocken och kanske även ilskan -  måste vi låta tacksamheten långsamt återta regeringsställningen inm oss.


Tankar som smugit sig på medan jag satt en stund i diset på balkongen.

De första höstdimmorna som sveper in vår stad och gör den faktiskt ganska spännande med former som ibland och delvis bara anas i disigheten.

Och känner tacksmaheten för en söndag som ger mig rätten att baravara!


Önskar DIG just den söndag DU vill ha och behöver!


Några ord att ta med in i dagen...


"Att varje dag arbeta med att vara tacksam för något jag är bra på eller har i min närhet är en del av  det goda livet"

Phebe Morris




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards