Direktlänk till inlägg 14 augusti 2016

Vad ska vi göra med dem som bränner bilar?

Av Kaela - 14 augusti 2016 19:00

 ö

 

 

Enligt media finns det 53 platser i Sverige med problem i form av att ungsomar till exempel bränner bilar.

316 bilar brann förra året i Malmö.

Det brinner numera både i problemorterna och småorter och småstäder tycker jag att det verkar som.

Jag kan inte se det på något annat sätt än att det smittar.

Man hör och läser om bilbränningar och så bränner vi väl här också då.

Helt förglömmande att bilägarna inte kan göra något till eller ifrån ens egen arbetslöshet, sociala svårigheter, dysfunktionella familjer.

Diskussionen om hur vi ska lösa detta tycks ju (som så ofta) ha hittat två ytterligeter.
De som säger att bränna bilar är ett brott, en kriminell handling och ska behandlas som detta.

Till den andra kantens tyckare som anser att det är samhällets fel att ungdomarna bränner bilar, kastar sten på polisen, brandmän och ambulanspersonal.

Och därför är det ett symptom (som på en sjukdom) och inte ett brott och ska följaktligen efter "den mjuka linjens tyckare" behandlas som om personen vore sjuk.Och att samhället måste be om ursäkt för att de behandlat personen så illa att det tvingas bränna bilar. Missa inte ironin.

Vi gör alla våra egna val! Men låt oss bemöta dessa unga killar med respekt och en vilja att förstå. Klarar vi inte det kommer vi aldrig att klara av att bygga vägar till anpassning för dessa killar till det samhälle de är så arga på.



För min egen del vill jag hamna inte på den ena eller den andra kanten - utan kanske man ska säga mitt emellan.

Visst är det ett brott att bränna bilar och andra ligisthandlingar. Utan all tvekan..
Och kriminella handlingar måste behandlas som sådana.Polisanmälas och föras till åtal.

 

Sedan ska vi ta till oss kritiken och se vad vi kan göra för att hjälpa dessa unga bilbrännane och stenkastare till ett bättre liv....ofta har de ju en bristande skolunderbyggnad, så klokt är kanske att blrja där. Erbjuda utbildning.
Men också utdöma samhälsstjänst som konsekvens av de handlingar man begått.


Oj, nu blev det mer skrivet är jag avsåg....men så blir det när man blir ivrig.


Nu vill jag bara önska DIG en skön söndagskväll och en god natts sömn!


Ta med dig tanken här nedanför när du vandrar vidare...


"Låt oss välja att bli en positiv kraft, som kan ge mer glädje till världen."

Karin Volo


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards