Alla inlägg den 4 mars 2017

Av Kaela - 4 mars 2017 13:15

 


I går kväll satt jag och tänkte på detta....efter att tankarna vandrat tillbaka till minnet av en liten syster som lärde mig att man kan bestämma att man ska vara lycklig.

I morse tappade jag den tandbrygga som byttes ny för bara något år sedan...den tidigare hade suttit i tjugofem år...ända sedan en olycka jag råkade ut för.
Paniken kom som ett skott....hela dagen fulltecknad...underbara vänner på middag ikväll....
Snabbt telefonsamtal till jourhavande tandläkare.

Det är ju lördag.
Tillfälligt fixat för alldeles för mycket pengar.
Men - tänk att det gick att fixa.
Något måste göras  om i fastsättningen eftersom en skada uppstått- det får jag ta med ordinarie tandläkare på måndag morgon.

Fantastiskt att det gick att fixa temporärt i allafall - och tänk att jag aldrig fått uppleva lyckan av det -  om detta inte hade hänt.
Och jag hade aldrig fått möta den här fina tandläkaren och hennes sköterska.

Den stora lyckan - den är en ganska sällsynt gäst.
Den som kanske till och med är ouppnåelig. För många av oss i varje fall.
Vi kan ju inte alla vinna miljonerna eller bilen...eller bli kända och berömda


Men lyckan finns där  - just nu!

Under ytan.

Den gömmer sig i de små ögonblicken i vardagen.

Det gäller bara att hålla ögonen öppna för dessa små ögonblick....
Och den gömmer sig till och med i tråkigheter-även om det oftast är väldigt svårt att hitta den där.
Vilken tur att det finns mera lätthittad lycka också....

......en människa som ler emot mig på gatan kan lyfta mig ur vardagen...någon såg mig...någon log emot mig.

Regndropparna som glittrar på bladen och lyser som diamanter efter regnet.

Ett brev - ett riktigt brev och inte bara ett mail gör mig förväntansfull på ett särskilt sätt.


Om någon skulle frågat mig när jag var lycklig för några år sedan skulle jag fått tänka efter och sedan skulle jag nog säga något i stil med...när jag tog examen, när jag mötte den fantastiske ,mannen som jag får kalla min man, när mina barn föddes....ja då var jag lycklig.


Om jag skulle få frågan idag skulle jag svara...varje dag!


Det finns en läromästare bakom den skillnaden.

En nära person som drabbades av cancer....hon levde i en skör verklighet-visste inte om hon skulle finnas med oss om ett år.

Hon sa: När jag fick min diagnos bestämde jag mig för att vara lycklig varje stund. Jag vet ju inte hur många stunder jag har.

Då slog det mig att det vet ingen av oss.

Vi vet att vi finns här idag - just nu.

Och faktiskt lärde jag mig att det går att bestämma sig för att vara lycklig.

Att upptäcka alla de små lyckorna som varje dag rymmer.

Frukosten på morgonen med min man innan han går till sitt jobb. Att få sätta mig sen och läsa vänners bloggar, möta någon av en händelse...ett kort samtal som ger luft under vingarna

Tidigare var det något som hände varje dag...och visst var det trevligt...men...


Idag upptäcker jag lyckan i massor av små saker som jag förut bara sprang förbi.

Alltid med en djup tacksamhet till min lilla syster som inte längre finns ibland oss - men som fick mig att inse hur sköra våra liv är.


"Betrakta det lilla som stort,
det knappa som mycket.
Förekom det svåra, medan det är lätt.
Gör det stora medan det är litet."
Laotse



Av Kaela - 4 mars 2017 03:45

 

 

 

Idag är det den 4 mars och Adrian och Adriana har namnsdag!

Stort grattis till er!

Stort gratts också till DIG som firar födelsedag idag!

Gör nu en härlig firardag!


 10 096 män i vårt land heter Adrian som är en modern form av det Latinska namnet Hadrianus, vilket betyder "man från staden Adria".
Från början var det ett efternamn som bars av människor bosatta vid Adriatiska havet.
Adria var en stad i Norditalien som gett upphov till namnet Adriatiska havet. Som romerskt kejsarnamn skrevs det Hadrianus. Namnet kom till Norden från Holland på 1500-talet

 

1 439 kvinnor heter Adriana som är en feminin form av den manligamotsvarigheten Adrian.

Adriana har knappast förekommit i Sverige förrän i modern tid. Namnet är ovanligt i Sverige, men trenden är uppåtgående. Betydelsen bör vara kvinna från Adria.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards