Direktlänk till inlägg 15 september 2017

Lax i saffranssås med blomkålsmos eller blomkålsris

Av Kaela - 15 september 2017 10:58

 

 

 

Det är snart helg och på helger blir maten viktigare än vanligt.

När vi har tid att sitta länge och bara vara tillsammans utan snabba tittar på klockan för att vi måste iväg eller för något vi måste hinna.


Detta är en rätt som blivit superpopulär hemma hos oss.

Detta behöver du ha hemma:

500 ml krämig kokosmjölk

500 g varmrökt lax

0,5 g saffran (1 pkt)

2 vitlöksklyftor

Gör så här:

Blanda kokosmjölken tillsammans med saffran. Pressa i vitlöksklyftorna och koka i några minuter. Blanda ner laxen några minuter före servering .

 Du måste inte göra blomkålsris till detta - men det höjer faktiskt rätten gentemot vanligt ris som man också kan använda.


Blomkålsris

2 blomkålshuvuden

Havssalt

Riv blomkålshuvudena grovt och koka med lite havssalt i 3 minuter.


Man kan också göra blomkålsmos som jag personligen föredrar om det ska vara festligare - men det blir lite mera kalorier.

Så här gör du om du vill pprova blomkålsreceptet: Då behöver du också ha 4 dl matgrädde och200 gram färskost hemma

Ansa och skär blomkålen i buketter  Slå över grädden. Koka upp och låt småkoka utan lock tills blomkålen är mjuk.

Mixa blomkålen med gräddentill ett mellangrovt mos i matberedare eller med stavmixer. Blanda ner färskosten. Smaka av med salt och peppar

En tomatsallad till detta och det blir succé kan jag lova.

 
 
Ms. W

Ms. W

15 september 2017 11:38

Sedan mina föräldrar gått bort kan jag inte påstå att helgmaten känns viktigare än mat på vardagar. Men brukar vilja göra det lite mer festligt på större helger i alla fall, påsk, midsommar, jul och nyår.

Den maten låter verkligen otroligt smarrig måste jag då säga.
Idag blir det rödspättefiléer och något till och kycklingvingar i kväll. Gott det också. Ska också frosta av frysen snart och försöker tömma så mycket som möjligt innan dess. Bröd kan ju gå att tina om, men inte allt annat.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

15 september 2017 16:42

Om man lever ensam är det alltid så svårt att "festa till det".
Det förstår jag mer än väl.
Men man kan ju låtsas att detta recept är vardagsmat. Det är verkligen värt att pröva ska jag säga.
Rödspätta är egentligen min favoritfisk så du äter gott idag tycker jag.
Kycklingvingar är också en favorit!

Var rädd om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards