Alla inlägg under september 2017

Av Kaela - 25 september 2017 20:06

     

 

 

 

Så roligt att just DU tassar in till mig så här när mörkret fallit över vårt avlånga land.

Slå dig ner och drick teet jag lämnat till dig medan du kollar runt eller bara sitter och drömmer en stund.

Jag tänker krypa isäng tidigt ikväll efter en natt som inte gav den ro jag behövt och en jobbig behandling på sjukhuset idag.

Jag hoppas att DU mår bra och att DU känner att DU är varmt välkommen här hos mig!


En riktigt god natt önskar jag dig med sköna drömmar.

Och en dag precis som du vill ha den imorgon!

Var rädd om dig - du är den enda DU!



Av Kaela - 25 september 2017 16:39

 

 

 

 

 

Stötte på ordet "glesbygden" och tankarna började vandra.

Alldeles nyligen satt jag i ett samtal med ett par vänner om den"förtätning" som sker i de flesta av våra svenska städer idag.

I min stad ser jag hur glänta efter glänta har fått ge plats åt ett eller flera höghus.

Om man nu får kalla 5-8 våningshus för höghus..i dessa tider då höghus ofta snuddar molnen.

 

På landet glesnar det!


På sina håll har jag sett fina villor stå tomma, skylten med Till salu har nästan blivit sned.

Vi sannade till vid ett sådant hus i somras.

Och smakade på ödsligheten som härskade.

Både huset och trädgården bar spår av drömda drömmar och arbete.

Det glesa får mitt hj'rta att sörja... platsblommorna i fönstret gör sitt bästa för att huset ska se bebott ut - med klent resultat.

Det handlar ju inte om det man ser utan mycket mer om det man känner.

 

Ibland tänker jag att byarötterna i mig - som ju ändå finns någonstans sedan de första barnaåren - gråter och suckar....över förgäves drömda drömmar och arbete som ingen längre uppskattar!

 

 

Av Kaela - 25 september 2017 16:23

 

Av Kaela - 25 september 2017 09:57

 


Jag tror att vi alla eller i varje fall många av oss bär på rädslor som kan sätta prägel på vår vardag, 
Som skymmer solen som just tittar fram- och tar ifrån oss glädjen.

Just nu ser jag att solen skingrar mo0rgonens dimmor och gör allt den lyser på  fantastiskt vackert ut.

Naturen bjuder på ett av sina fantastiska skådespel.

Och det påminner mig om att om jag ser ljust på det som hände, det jag just nu oroar mig för så förändras det av ljuset i mina tankar.

På samma sätt som att alla människor vi älskar är vackra.

Att oroa sig är ju inte säeskilt konstruktivt.

 

Att oroa sig för det som ska komma är som att använda den kraft som hör till denna stund för något som har sin egen kraft då det inträffar en bir bortåt livsvägen.

 

Jag vet allt detta - och ändå går jag just nu med en viss oro för en jobbig behandling som jag ska fgenomgå på sjukhuset mitt på dagen idag.

Har du en minut över så ä'r jag innerligt tacksam för en tanke eller en bön!

 

 

 

Av Kaela - 25 september 2017 07:26

 

 

 

Kära kropp
den som ser dig ser mig.
Men jag är mer än du
mer än man ser.
Nu en tid är vi ett
du i mig och jag i dig
men en dag
ska vi skiljas från varann.


Som en fjäril
lämnar sin puppa
ska jag lämna dig
när det är dags.
Då ska min längtan få vingar
och bära mig dit jag vill.
Den frihet jag saknar nu
ska då bli min.


Margareta Melin

Av Kaela - 25 september 2017 06:19

 

 

 

 

Den 25 september är det idag och Tryggve har namnsdag.

Det är en ganska ljum morgon- och SMHI säger att det finns en liten mäjlighet till en solglimt framåt sena eftermiddagen.

Jag gratulerar dagens namnsdagsbarn så varmt - och lika varma gratulationer får DU som har födelsedag idag!

Önskar er en härlig bemärkelsedag!


ryggve eller Trygve är ett namn med  mordiskt ursprung, bildat av adjektivet trygg med betydelsen 'trogen, trygg'.

Namnet är vanligare i Norge än i Sverige. . 

Tryggve används ibland som ett slanguttryck för en man som är trogen sin partner.

867 män i Sverige heter Tryggve.

Av Kaela - 24 september 2017 20:45

 



Vi tllbringade ett par timmar på Stadsmuseet och på Arbetets museum i eftermiddag.

Vanligen blir det bara Arbetets museum.

Men just nu pågår en utställning på Stadsmuseet som heter "Se mig i ögonen"

Många nya svenskar som vill berätta om var de kommer ifrån, om sitt hemland i ruiner, om  sina drömmar i sitt nya land där det febrilt söker fotfäste.

Det är på den nivån vi måste diskutera flyktinsfrågan.

På individnivå.

Människor som du och jag har flytt - tvingats fly från allt, jobb, familj, hem vnner....för att inte dödas.

Nu finns de här hos oss.

Och nog har vi plats för dem!!!



   

Av Kaela - 24 september 2017 17:31

 

 

 

 

Har du tänkt på att vårt ego är liksom "den rädda delen" av vårt medvetande.

Egot vill ha åtskillnad och tar gärna konflikt för att nå det.


Friden och den inre stillheten är egots största fiender.

Friden och kärleken är så nära förbundna med varandra att man aldrig kan uppleva det ena utan att också uppleva det andra.


Kärleken är en av de starkaste känslor vi kan känna.

Bååde den kärlek vi får ta emot och den vi ger ut.

Och samtidigt den känsla som förjagar rädsla och oro.

Ger oss frid - och  stillhet och ro inom oss.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards