Alla inlägg den 14 december 2017

Av Kaela - 14 december 2017 20:09

 

 

 

Har du en dröm undanstoppad någonstans om ett helt annat sätt att leva ditt liv?
Många har det!


Jag har faktiskt levt min dröm i mitt arbete som frivilligsamordnare.

En massa år där vareenda dag var helt fantastisk.


Nu har min avtagande syn tvingat mig att avstå.

Men jag fortsätter i den utsträckning som är möjligt - ideellt.


Jag tror det är viktigt att leva sin dröm.

För att inspirera dig vill jag be dig gå in på den här länken  och läsa om Sara och Ante Wennerström som lever sin dröm.

Jag blir så glad av att läsa om dem som vågar.

Kanske du också går med en dröm om ett helt annat liv.


Låt dig inspireras.....


och läsda 

Av Kaela - 14 december 2017 15:05

 



När du läser den här rubriken har jag full förståelse för om du ser det som något som är fullständigt omöjligt att säga så värst mycket allmängiltigt om.


Men det finns något som jag kan börja med som är absolut allmängiltigt!
Jag tror att varenda människa har ett  grundläggande behov att hitta meningen i sitt liv.

Men är det inte olika för olika människor?

Det är det alldeles säkert men det finns också gemensamma behov.

 

För många år sedan läste jag för första gången Viktor Frankls bok: "Livet måste ha mening"

Han var (han dog 1997) doktor i medicin och filosofi samt professor i neurologi, psykiatri och logoterapi.

D
Han satt också i flera olika koncentrationsläger under andra världskriget.

Hans bok finns i nyutgåva för den som vill läsa den.

 

Jag tror precis som han att för den som har något som är viktigt för henne eller honom är det möjligt att överleva även mycket svåra saker och kanske till och med få en fördjupad  livsinsikt och även livsmening genom sina upplevelser. Trots att de var svåra.


Vi - alla - har ett gemensamt grundläggande behov av att veta att vi är behövda.

Vi måste känna att vi tjänar något till.

Annars har vi ingen grund för att hitta mening i livet.

Under olika perioder i livet är det möjligt att det finns olika saker som vi räknar in i det som ger vårt liv bärkraft.

Men behovet av att behövas och tjäna till är alltid allas behov.

Olika situationer i livet lär oss och formar oss så att det tillkommer nya erfarenheter som ingår i det som är vår livsfilosofi och livsmening.
 

Kris är både hot och möjlighet -  kom ihåg det  - när livet känns hopplöst och ingen mening ens kan anas vid horisonten.


 Meningen men livet är också att lära oss hantera det som möter oss.
Att vi vågar skratta när vi är glada och gråta när vi är ledsna

Att vi vågar och kan slå vakt om vår förmåga till medkänsla och empati - till tacksamhet och ödmjukhet!

Dessutom tror jag att det är absolut nödvändigt att vi har en samhörighet i en gemenskap  (eller flera gemenskaper) där vi känner oss självklara !

Attt vi i denna värld med så mycket nöd vågar fortsätta att se det som viktigt att vi har tak över huvudet och en mätt mage.

Och att vi alltid är beredda att medverka till att dessa och andra självklarheter för ett bra liv kommer allt flera till del!

 

 





Av Kaela - 14 december 2017 07:12

 



Även om vädret är tråkigt tänker jag ändå ta en promenad till min gamla arbetsplats Frivilligcentralen - för att fira två härliga trogna frivilliga som i veckan fyllt 60 respektive 70 år.

Ser fram mot att få fira dessa två - och förstås mot alla kramar som alltid finns innanför de dörrarna.


Hoppas DU har något fint att se fram emot idag också!


Av Kaela - 14 december 2017 06:23

 



Regn och blåst och +1 grad är den glada vädersituationen i Norrköping idag - tio dagar före julaftonen.

Sten och Sixten har namnsdag idag och jag gratulerar bärarna av de namnen med värme.

Med samma värme graulerar jag DIG som fyller år idag!

Önskar er en glad firardag!

Jag lyckades av misstag ange temat igår var* internationella apdagen - men det var fel.

Det är idag!

Så firade du den igår får du fira den idag igen!


Sten är ett fornnordiskt namn som troligen betyder just bara sten eller hårdför, osårbar.Flrsta gången man kan bevisa att namnet fanns  i Sverige: en runinskrift från 1000-talet, på en sten på Frösön, Jämtlan: Östman: Gud fasts son, lät rista denna sten och göra denna bro, och han lät kristna Jämtland.
23 991 män i Sverige heter Sten eller Steen , 18 kvinnor likaså.

Dessutom bärs namnet som efternamn av 1 547 oersoner. Medelåldern på bärarna är 61 år.



*Sixten är ett fornsvenskt namn med betydelsen "seger" och "sten".
Namnet var nästan bortglömt under lång tid innan det åter togs i bruk i slutet av 1700-talet.
11 554 män ivårt land heter Sixten.

Dessutom 5 kvinnor.

Som efternamn bärs namnet av 33 personer.
Medelåldern för bärarna av namnet är 17 år.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards