Alla inlägg den 18 december 2017

Av Kaela - 18 december 2017 11:56

 

 

 

Om det är en skröna eller inte - det är jag inte säker på - men Michelangelo lär ha sagt ”Bildhuggarens uppgift är att hitta bilden i stenen genom att hugga bort allt som inte hör dit”
Jag läste de orden häromdagen någonstans - eller hörde dem sägas på TV. Jag är inte riktigt säker.

Orden tog ett starkare tag om mina tankar än de gjort då jag hört eller läst dem tidigare.


Tanken som slog mig var: Det är ju samma sak för den som vill hitta meningen med sitt liv!

Det gäller att plocka bort allt som inte hör dit.

Jag talar inte om någon övergripande mening med livet just här- utan just meningen i just mitt liv.
Den kan ju variera.

Vi är olika även om vi har många basbehov gemensamma.


Varje liv som föds är en lika stor händelse.
Liv kommer till för att det finns en mening. 

Kanske är det ganska lätt att hitta meningen med livet _ eller - som en del vill säga - meningarna - så länge man är frisk och har alla funktioner i behåll.

Men  blir man sjuk, så snurrar det lätt av frågor; Vad är egentligen meningsfullt nu, och finns det någon mening att leva nu överhuvud taget?

De flesta som drabbas hamnar för kortare eller längre tid i de frågeställningarna.

En vän som blev totalt beroende a rullstolen efter en bilolycka -  och jag  - kom in på det här samtalet för en tid sedan.

Hon berättade om hur otroligt tungt det hade varit under tiden hon funderade i riktningen om hennes liv hade någon mening nu, då hon blev helt beroende för det mest livsnödvändiga, av andra människors hjälp.

Hon försökte tappert hitta en mening i "bitarna av sitt liv" som hon uttryckte det!


Hon upplevde en dag hur hon mitt i bitarna och smärta trots allt påbörjade en resa mot visdom, livsmening och tillit.

Tillit till till att livet trots allt skulöle ha mer att ge.

 

Resan gav henne vilja och styrka att vandra vidare på sin väg.
Och hon har hittat meningar för den dagliga känslan som hon säger.

Hon har också funnit att hon fortfarande kan bottna i den exinstiella mening hon såg med livet före olyckan.

 

Hon har hittat en visdom som faktislt lyser i hennes blick!

Enkelt vet jag att det inte har varit - men det fanns en väg för resan!

Så som jag är övertygad att det alltid finns - om man vågar starta resan utan att se vägen.
Det är nämligen omöjligt att se vägen innan man tar första steget.

Det är först då man stiger ner som den uppenbarar sig

Den forttsätter uppenbara sig när man behöver ta ett nytt steg!

 

 

 

 


Av Kaela - 18 december 2017 07:27

 




"Man hinner med nästan hur mycket som helst - bara man inte gör sig någon brådska."

Gösta Ekman

Av Kaela - 18 december 2017 06:19

 

 

 

Det är en kall morgon i Norrköping! idag, den 18 december -7 grader.

Svag vind, mestadels molnigt. Under dagen sjunkande temperatur upp till +1 enligt förutsägelserrna.

Abraham har namnsdag idag - eftersom det är måndagen den 18 december.

Grattis till er som bär namnet Abraham och till DIG som har födelsedag!
En minnesrik dag önskar jag er!
Två teman samsas om utrymmet idag:

*Internationella migrationsdagen

*Kakans dag

 

 

* Abraham är av hebreiskt ursprung (Abram) och betyder folkets fader, eller fader till många.
Enligt judisk, kristen och islamisk tro hebréernas stamfader
Abraham är ovanligt som namn i Sverige.

1 628 män i vårt land bär namnet Abraham.

Dessutom 128 kvinnor (dock ingen av dem som tilltalsnamn)

Medelåldern för namnbärarna är 32 år.

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards