Alla inlägg under februari 2008

Av Kaela - 16 februari 2008 16:37



 JAG HÖR TILL DEM SOM OMGAVS AV ORDSPRÅK OCH SHILLINGTRYCK UNDER MIN BARNDOM OCH HAR UPPLEVT SÅ MÅNGA GÅNGER UNDER LIVET VILKEN SKATT SOM PÅ DET SÄTTET LADES I MINA HÄNDER, SÅ JAG FÖRMEDLAR DEM GÄRNA TILL ANDRA


SÅ HÅLL TILL GODO- HÄR KOMMER FLERA SVENSKA ORDSPRÅK:


Lika barn leka bäst.

Lite skit rensar magen.

Liten tuva välter ofta stort lass.

Lyckan står den djärve bi.

Lätt fånget, lätt förgånget.


Man får ta seden dit man kommer.

Man har aldrig roligare än vad man gör sig själv.

Man lär så länge man lever.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå.

Man måste rätta munnen efter matsäcken.

Man måste smida medan järnet är varmt.

Man saknar inte kon, förrän båset är tomt.

Man skall inte bita den hand, som föder en. 

Man skall inte dra allt över en kam.

Man skall inte döma hunden efter håren.

Man skall inte gråta över spilld mjölk.

Man skall inte gå över ån efter vatten. 

Man skall inte kasta sten i glashus.

Man skall inte köpa grisen i säcken.

Man skall inte ropa hej förrän man är över bäcken.

Man skall inte såga av den gren man själv sitter på.

Man skall inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten. 

Man skall tala med bönder på bönders språk och med lärde män på latin.

Man är alltid sig själv närmast.

Morgonstund har guld i mund.

Mycket ska man höra, innan öronen faller av.

Mycket vill ha mer.








Av Kaela - 16 februari 2008 16:34


Tack Ulla och en riktig björnkram till dig!

Av Kaela - 16 februari 2008 13:11




På väg mot lunch
En äldre man ligger på gatan
Rullatorn står på trottoaren med en grönvit kasse på ett av handtagen
En kvinna ber mig hjälpa honom upp
En annan kvinna ringer efter en ambulans


Jag böjer mig ner och frågar,
- Hur mår du? Vill du sitta upp?
- Gör vad du vill, säger han
Jag pratar lugnt med honom
- Jag vill inte leva! Det finns ingen mening! Säger han
Jag försöker sätta honom upp, han ramlar
Benen bär inte, han vill ligga


Jag försöker ge honom lite trygghet genom att vara där och ge honom kroppskontakt


Jag frågar: Vad heter du?
- Simon, säger han
- Jag orkar inte längre! Benen bär inte längre, inget hjälper!
Jag orkar inte längre!


Mitt hjärta brister
Vad ska jag göra? Jag känner mig hjälplös


Jag kan mycket, men till denna uppgift fanns det inget facit i skolan
inte ens uppgiften fanns


Varför fick vi inte lära oss om livet, medmänsklighet, omtanke?


Vi får lära oss den hårda vägen genom livets skola och där finns
inget
Facit


Varför hjälper det inte att kunna pythagoras sats, Sprechen Sie Deutsch?
och när slaget vid Lützen avgjordes?
Varför har jag inte fått lära mig att hjälpa sjuka och hantera döden?


Simon, ett fyllo,
en alkis, men också en människa som behöver hjälp
En person, inte ett paket, inte något ont
Bara en människa som behöver hjälp
En hjälp jag vill ge, men jag vet inte hur...
HJÄLP!?


Mikael Spetz

Av Kaela - 16 februari 2008 12:11




Omsluten

av livsvattnet

små lemmar

rör sig


ännu bara

instikter

reflexer

till hälften väckta


livssträngen

fylld av liv


vars märke

din kropp en gång

ska bära  för alltid





Av Kaela - 16 februari 2008 11:41


Ur boken: Barns tankar om mormor.morfar och farmor och farfar

 Jag skall skriva några roliga historier från boken.....

Vad händer med håret:

När hjärnan ruttnar blir
håret grått,men de kan
fortfarande tänka.
Christoffer 7 år

När man blir gammal blir hjärnan
mindre och då kan den inte
längre göra så mycket hår.
Sofia 6 år

Håret blir vitt när man inte har
mer färgmedel kvar i huvet.
Philip 9 år

Om gamla människor inte fick grått hår
skulle man ju inte veta att de var gamla.
Och så säger man kanske något som de
ine förstår.
Anders 9 år

Håret blir grått för att
det har blivit lite mögligt
inne i huvet.
Christian 7 år

När man blir väldigt gammal blir
håret grått och dammigt.
Nanna 7 år

När man blir gammal blir håret
grått eftersom man glömmer
bort att färga det.
Sylvester 8 år


jaja nu vet man vad man har att vänta-mormor  gånger två inom loppet av några månader-kanske blir funderingar likt dessa mina efterlängtade barnbarns tankar om mig- men om några år- först om några år - eller hur?

Av Kaela - 16 februari 2008 10:58


Här i Östergötland är det en lite försiktig sol idag.

Vi har besök av en dotter med sambo och tar det välsigt lugnt på morgonen.

Och det vill till.

För igårkväll fick jag veta att jag blir mormor ännu en gång detta år om allt går som det sak.

Ni som har följt med i bloggen vet ju att vi ivrigt väntar barnbarn som är beräknat att födas den 25 februari- allltså om nio dagar.

Och igårkväll serverades vi nyheten att även nästa dotter väntar barn!

Den lilla kommer till oss i augusti.
Så ni kan ju gissa att min blogg kommer att bli lite bebisinriktad mellan varven.

Ha nu en riktigt skön lördag - det tänker vi ha här!



Av Kaela - 15 februari 2008 19:05

Här kommer lite mera ordspråk!


Har man sagt A får man säga B.

Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.

Hoppet är det sista som lämnar människan.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Hämnden är ljuv.

I krig och kärlek är allting tillåtet.

I nöden prövas vännen.

Ingen kan allt, men alla kan något.

Ingen rök utan eld.

Inget ont som inte har något gott med sig.


Ju fler kockar, desto sämre soppa.

Ju större dom är ju tyngre faller dom.


Kaka söker maka.

Kasta inte sten i glashus.

Kläderna gör mannen.

Kommer tid kommer råd.

Kärt barn har många namn.

Av Kaela - 15 februari 2008 14:25

Lycka till med indiska grytan Matilda. Lovar! DEn är jättegod.

Och Ulla tack för kramen. Den var go!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards