Alla inlägg den 2 april 2008

Av Kaela - 2 april 2008 19:18



Över dina trasiga drömmar
vakar änglar i natten

medan du sömmar
för att laga
med nål och tråd

och imorgon
kommer solljuset
att hitta en väg

in i dina mörka rum
Kaela

Av Kaela - 2 april 2008 18:57


Kärleken läker, uppmuntrar, inspirerar. Det gör oss till bättre människor både att ge och ta emot kärlek. Om vi inte kan visa kärlek förlorar vi både vänner och familj. Kärleken är ett band som förenar och stärker oss, som ger oss mod att ta itu med det som ligger framför oss.
Vi behöver inte vänta på att någon annan ska visa oss sin kärlek innan vi själva gör det. Kärleken måste vara villkorslös. Om den är det blir den återgäldad tiofalt. Kärleken läker, den slätar över och jämnar vägen för oss, den låter oss ta emot den välsignelse som kommer av andras tacksamhet.
Det är ingenting svårt som begärs av oss: vi ska bara älska varandra. Om vi älskar vår nästa, våra kära, våra barn oförbehållsamt, bryter vi ner alla murar mellan oss. Den skänker oss kraft och gör alla mål uppnåeliga.

Av Kaela - 2 april 2008 18:29



Vad är en mormor enligt barnen.


Det är inte svårt att bli en gammal mormmor. Det är bara att följa med strömmen."
Liza 6 år

Mormödrar är för det mesta ganska tjocka, men inte för tjocka för att knyta ens skor. Dom har glasögon och konstiga trosor, och somliga av dom kan ta ut sina tänder.


Av Kaela - 2 april 2008 15:09



Detta är en bok som du bara måste läsa!!

"Mig äger ingen" av Åsa Linderborg


Jag sträckläste den - och tappade en del sömntimmar på köpet. Men det är den boken utan tvekan värd.


Du kan köpa den riktigt billigt här:


http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9173893218

Av Kaela - 2 april 2008 15:07

Käre Far, i himmelen

eller här omkring

och inuti mig


Jag vill be Dig

om ett större tålamod

ett varmare hjärta

och om mer kärlek

till mina barn


Jag vill be Dig

att Du förlåter alla gånger

jag inte tar vara på glädjen

som livet erbjuder

utan suckar mest över det som är


Jag vill be Dig

att Du ska sända en ängel

som kan vaka vid min sängkant

så att jag får sova gott om natten

och hämta nya krafter

för nästa dag


Käre Far,

Du som ville mig

hjälp mig att bli

som Du har tänkt.


Amen.

"joJo"
Du kan läsa mer av JoJo här

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=365729




 

Av Kaela - 2 april 2008 15:04


Dikten
är gryning är skymning
jubel ur skaldens hjärta
etsar sitt ljus i tiden
formar eld ur smärta

Dikten
är solen är månen
bjuder dagen och natten
i ordens skimrande mångfald
rosor i jord och vatten

Dikten
är himmel är hav
sköljer mot skapelse och liv
manar i svallande vågor
skriv poet skriv!

Bodil Sandberg

Läs mer av Bodil här:

http://www.poeter.se/search_text.php?make_search=true&search_word=Bodil+sandberg&textCat=22

Av Kaela - 2 april 2008 14:51


Precis som många andra har jag den senaste tiden följt och upprörts av alla turer runt mordet på de två små barnen i Arboga.

Att det skulle vara en kvinna som gjort detta har jag haft otroligt svårt att förstå.

Men som det nu ser ut lutar ju mer och mer åt att det ändå är så.

Jag kan inte låta bli att undra en del över denna kvinna.

Och fråga mig: Hur blev hon en mördare?

Och en mördare som dödar två små oskyldiga barn.
Ja, framtiden får utvisa hur det är....just nu ser det ut så här

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2174425.ab


Av Kaela - 2 april 2008 08:06

  Detta är ett oerhört gott bröd som jag framför allt bakar när det ska vara buffe av något slag.

Vilket ju ofta händer på mitt jobb.
www.frivilligcentralen.se


Foccacia i långpanna italienskt bröd

Recept för utskrift

Beskrivning av recept

Recept på foccacia i långpanna. Foccacia är ett italienskt bröd som bakas i långpanna och sedan skärs eller bryts i bitar. Med durumvetemjöl blir focaccian mest lik det italienska orginalet men det går såklart bra med vanligt vetemjöl också. Focacciabrödet penslas med olivolja, rosmarin och gourmetsalt. Sedan kan du trycka ner soltorkade tomater, goda kalamatoliver, bitar av fetaost eller efter fantasi. Focaccia kan tom penslas med tomatsås, ost och pålägg så får du som ett tjockt pizzabröd. Focacciadeg blir också god att baka ut lite tunnare likt pizzadeg.
Dela ex. degen till två långpannor (välsmorda med olivolja) och gör din pizza med tomatsås, riven ost och pålägg.

Ingredienser till recept
  • 50 gram jäst
  • 6 dl mjölk
  • 1,5 tsk salt
  • 0,5 dl olivolja
  • 4 dl durumvetemjöl
  • 1 liter vetemjöl
  • Olivolja att pensla foccacian och långpannan med
  • ATT STRÖ ÖVER FOCCACIA: Gourmetsalt
  • Torkad eller färsk rosmarin
  • Soltorkade tomater, goda oliver, fetaost
Tillagning av recept
  • Värm mjölken till fingervarm 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt lite mjölk och rör tills jästen löst sig.
  • Tillsätt mjölk, nästan allt mjöl, salt samt olivolja och arbeta ihop till en deg.
  • Jäs foccaciadegen i 40 minuter under kökshandduk.
  • Pensla en långpanna med olivolja. Arbeta ihop foccaciadegen i bunken och häll foccaciadegen direkt i långpannan samt tryck ut foccacian jämt så att degen täcker långpannan. Låt gäsa övertäckt med handduk i 30 minuter. Pensla foccacian med olivolja, strö över några nypor gourmetsalt samt lite rosmarin. Tryck om du vill ner oliver, soltorkad tomat samt fetaost lite här och där. Jäs i 10 minuter till.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Baka foccacian i nedre ugnen i 25 minuter tills den fått fin färg.


  • Presentation

    Fråga mig

    144 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
      1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30
    <<< April 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok

    Översätt bloggen

    Andras bloggar

    Läsvärda bloggar


    Skapa flashcards