Alla inlägg under februari 2009

Av Kaela - 17 februari 2009 07:05


 


Om du kan drömma om det, så kan du göra det!
Walt Disney

Av Kaela - 17 februari 2009 06:25


En vän är en person du kan vända dig till för att få hjälp
och som kommer att säga ja innan du frågat färdigt.

Inga om och men. Bara ja.

En sådan vän i ditt liv gör dig lycklig.
Har du mer än en är du välsignad.

Försök själv att vara en sådan vän åt så många människor som möjligt.

Av Kaela - 17 februari 2009 06:14

Att räddningstjänst i form av brandbilar och ambulanser inte vågar ge sig in i ett område som nu har hänt i Tensta och tidigare i Rosengård är ju fullständigt oacceptabelt.

Man kan inte bara konstatera att det händer utan det måste bli kännbara följder för dem som hindrar räddningstjänsten genom att kasta stenar mot bilarna och brandmännen eller ambulanser och ambulanspersonal.
Ingen omhändertagen när det skett såna niddåd mot det som är vår trygghet är lite märkligt.

Nu blev inte upploppen i Tensta mer än förberedelse. Men det är där vi måste visa att vi inte accepterar sånt här.

 Jag är inte den som vet hur.

Men jag tror att kanske skulle det hjälpa något att samla alla dessa ungdomar som det ju oftast är frågan om och undervisa om vad som kan hända om en brandbil eller en ambulans hindras komma fram.

Kanske är jag naiv. Men jag vill tro att upplysning har effekt.

De fattar inte vad de gör.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2478125.svd



Av Kaela - 17 februari 2009 06:05

M vill ha en tuffare linje när det gäller människor som fått sina medborgarskap på fel sätt.

Genom falska identitetshandlingar, hot eller mutor.

Ja det är oerhört viktigt.

Klart att vi ska vara en fristad för människor som flyr undan förföljelse och krig.

Men vi ska inte ge medborgarskap hur som helst.

Nu vet jag inte jag hur lätt det är at tta medborgarskap från någon som fått det på fel grunder.

Men det tycker jag också är rätt.

Och jag tror att vi behöver bli betydligt tydligare med detta i Sverige.

När en person blir svensk bör det också ges en undervisning om svensk lag.

Annars får vi medborgare som inte är medborgare i ordets egentliga bemärkelse.

Att vara medborgare är ju som ordet säger att fungera MED.

Och för att kunna göra det behövs kunskap.

http://www.dn.se/opinion/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invandrare-1.800439

Av Kaela - 17 februari 2009 05:55

En gammal dam jag möter nu och då säger att svenskarna har fått det för bra.

Man behöver inte tron på Gud.

Det tycks vara precis vad gallupundersökaren Grace Davie kommit fram till också.

I de fattiga länderna spelar religionen en betydligt större roll än i de rika.

Jag är inte förvånad över det resultatet.

Men skulle vi ha talat om andelen människor som tror på "Något" - inte uttalat en Gud tror jag vi fått högre siffror när det gäller Sverige.

Andligheten är betydligt större än Gudstron i Sverige.

Det är jag ganska övertygad om.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162899

Av Kaela - 16 februari 2009 23:18

Jag kan varmt rekommendera en utsällning på Kulturhuset i Stockholm för alla som har vägarna förbi. Den heter "NOLL till ETT" och vänder sig till barn som är just mellan noll och ett. Jag var och besökte den med min dotter Pixie (11 mån) och vi var lika roade båda två. Det är som ett stort varmt, mjukt vitt rum. Läs mer på http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http%3A%2F%2Fwww%2Ekulturhuset%2Estockholm%2Ese%2F&url=default%2Easp%3Fid%3D26194

//martina

Av Kaela - 16 februari 2009 18:13

Kvinnan hade redan huset fullt av döttrar.

Vid två graviditeter efter varandra såg hon till att få fostret könsbestämt och då det visade sig vara flickor begärde hon direkt abort.

Abort är en väldigt allvarlig sak.

Och verkligen ingenting som ska användas för att man ska få rätt kön på de barn man vill föda.

Men med nuvarande abortlagstiftning lär detta ju hända igen utan att läkare eller sjukvårdspersonal kan påverka det.

 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2475683.svd

Av Kaela - 16 februari 2009 14:50

Sverige lär vara det mest föreningstäta landet i Europa.

Trots detta hör jag ständigt och jämnt att föreningslivet är på utdöende.

Att unga människor inte startar föreningar utan istället startar nätverk.

Jag tror föreningsdöden är betydligt överdriven.

Visserligen är de flesta ledamöter i styrelsder för ideella föreningar  oftast nånstans runt 60+ - men det betyder ju inte att döreningslivet är på väg att ta slut.

Om du läser denna artikel kanske du förstår vad jag menar.

9 av 10 svenskar är med i en eller flera föreningar.
Och jag tror det kommer att fortsätta- föreningen bevarar ju kulturer och ger kunskap och gemenskap med människor som brinner för samma sak eller har gemensamma intressen!


http://sydsvenskan.se/inpalivet/article413601/Foreningen-haller-liv-i-kulturen.html



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards