Alla inlägg den 1 december 2010

Av Kaela - 1 december 2010 12:45

Jag är sannerligen ingen anhängare av att vi ska förbjuda eller lagstifta mot klädsel eller symboler så länge de inte kränker någon annan - eller på annat sätt kan skada.


Men - vid niqab går gränsen för mig.


Jag håller helt med Katri Linna som är diskrimineringsombudsman att  utbildning är viktigt för att förhindra kvinnoförtryck.

Och att vi inte kan komma åt det genom att förbjuda niqab.

Men det finns en säkerhetsaspekt som de flesta tycks glömma i den här frågan!

Niqab döljer så pass mycket av personen att den mycket lätt kan bli en förklädnad vid terrorism.

(Och påstå nu inte att jag har sagt att risken för terrorism bara finns från ultra-Islamskt håll.

Absolut inte - terrorismen har många ansikten - och det behöver inte ens betyda att den som eventuellt skulle använda niqab med dolda och onda avsikter ens behöver återfinnas inom Islam.
Är det så att ett förbud skulle strida mot lagen - eller är det Katrin Linnas tolkning av lagen (och som diskriminineringsombudsman har hon ju tolkningsföreträde).

Kanske behöver vi isåfall se över lagen!


Källa: Dagens Nyheter

Dagens Nyheter


Av Kaela - 1 december 2010 09:10

Bilden av det goda Sverige - där alla är lika mycket värda - rämnade enligt en del utländska medier när SD kom in i Rikdsdagen.


Kanske kan man ursäkta utländska medier....de bor ju inte här...jag trodde ju  att vi svenskar sedan länge känt att det goda Sverige  - så som vi såg det någon gång i mitten på förra seklet är historia.

Om inte annat - så när Olof Palme mördades...och några år därefter Anna Lind.

Inte många länder i världen har fått en statsminister och en utrikesminister mördade på öppen gata under förhållandevis kort tid utan att det är några tydliga oroligheter eller krigstillstånd i landet.

Men det har vårt lugna Sverige fått.


Så vad är lugnet och det goda landet?

Ett minne!? En dröm!?


Källa Dagens Nyheter

Av Kaela - 1 december 2010 08:55

Det är ett tufft jobb att skrapa bilrutor.

Men se till att ha välskrapade bilrutor trots detta.

Hallandsposten skriver om hur en man förra året i december körde en man på Gamla Nissastigen detta ledde till att han råkade hamna i en olycka.

Och inte nog med det - han dömdes för vårdslöshet i trafik.


Så skaffa en bra isskrapa.

Det är en god investering.

Av Kaela - 1 december 2010 06:26

  


Idag tänder jag ett ljus för dig min kära älskade lillasyster Eva Maria som inte finns ibland oss längre.

Det är din födelsedag!

Tankarna finns hos dig ofta ofta- men på ett särskilt sätt idag!


Och jag inser att jag aldrig någonsin kan mista dig!

För jag har varit med om dig!

Jag var en slags lillmamma eftersom vår mor blev sjuk då du föddes.

Bytte blöjor och matade....

jag var tio år....och jag kan när jag vill se dig i din vinröda åkpåse i vagnen då jag gick ut med dig.....



Av Kaela - 1 december 2010 06:20

Råkade snubbla över en berättelse när jag surfade runt häromdagen.

Idag på morgonen läste jag den igen.

En berättelse om djup sorg och stor kärlek.


Vill du läsa om Sara och Tomas som mist två barn....

klicka här


Av Kaela - 1 december 2010 06:06

Käldrekord - åtminstone för årstiden - både lite här och där...

Landvetters flygplats har nu 18 minusgrader.

Och vi har just gått in i december - och vintern ligger lång framför oss.

Vädret kan vi inte påverka....bara försöka härda ut.

Gissar att det blir tomt på hyllorna för långkalsonger och stora schalar och mössor till jul i år....åtminstone om den här kylan fortsätter.


Källa: Göteborgsposten



Av Kaela - 1 december 2010 06:02

Så är det totalstopp i tågtrafiken i Östergötland efter att en ledning ramlat ner mellan Norrköping och Mjölby......

Är SJ otursförföljda, attackerade eller inkompetenta.

Visst kan såna saker hända....men händer det inte både det ena och det andra lite för ofta i tågtrafiken?


Källa: Svenska Dagbladet



Av Kaela - 1 december 2010 05:54

  


Med kärlek blir bördorna lätta.

Kärleken bryr sig inte om svårigheter, den anstränger sig till det yttersta.

Den säger inte att något är omöjligt...

Den tar sig an mycket - och ser också till att mycket blir utfört, medan den som inte älskar ger upp.

Kärleken är vaksam och slumrar inte.

Även om man nöter på den, tar den inte slut.

Även om den är oroad, tappar den inte fattningen.
 

Thomas A. Kempis (1379-1471)

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards