Alla inlägg den 5 december 2010

Av Kaela - 5 december 2010 20:24


  



På en buss satt jag för någon vecka sedan och kunde då inte undgå att höra de två kvinnornas samtal på sätet bakom mig.

De gick igenom person efter person i bekantskapskretsen så som vi gör ibland.

Inte alls på något elakt sätt- utan bara så där du vet: "Hur är det med den eller den....

Plötsligt säger den ena: "Hon är helt fantastisk - en så generös människa!"

Ordet "generös" satte mina tankar i rörelse.


Vad betyder det egentligen att vara generös?

Att man är gästfri och gärna bjuder på middag, inte drar sig för att låna ut eller ge bort pengar eller ägodelar?

Javisst det kan förstås vara det man avser när man kallar någon för generös.

Men det jag framför allt tänker på när jag hör ordet generös är ett person med ett stort leende och en öppen famn.

Någon som gärna ger berömmande ord till andra.

Som ger ett handtag med ett varmt leende.


Det är underbart att möta såna människor.

Man bara gillar dem och vill träffa dem ofta....ofta....


Det allra bästa är ju att vi alla har möjligheten att bli sådana omtyckta personer.

Någon som folk blir glada av att möta.

Och gärna träffar igen....och igen....


Det finns ju en företeelse som heter "Vänliga veckan".

Men så här med ett nytt år inpå knutarna  - skulle vi inte kunna utlysa "Vänliga året"

Jag tror det skulle förvandla många människors liv.

Och vi skulle alla bli gladare.


Så...vad har vi att förlora....?



Av Kaela - 5 december 2010 19:19

Nytt snöoväder över södra och östra Sverige är snart över oss.

Just som vi skottat bort den nyss fallna snön och tänkt att vi skulle få slippa dessa vinterstormar.


Källa: Expressen

Av Kaela - 5 december 2010 19:13

Det är med tårade ögon man läser den skakande berättelsen om Trez, eller terez som dödades av skytten i Malmö.
Den som berättar är hennes mor.

Om hur det upplevs att veta att dera enda dotter - deras prinsessa aldrig ska komma hem mera.

Terese -älskad och glad - ett offer för det meningslösa våldet som trängt in i ett par föräldrars hus och hjärtan.


Läst i Svenska Dagbladet:Söndagsintervjun

Av Kaela - 5 december 2010 08:15

I Danmark längtar människor som avslutat sitt aktiva yrkesliv tillbaka till jobbet.

Nästan var tredje dansk som gått i pension vill jobba igen.

Kanske är det så att vi blir äldre och mår bra mycket längre och då borde nog den allmänna pensionsåldern bli lite mera glidande.

För utan att vi haft någon liknande undersökning i Sverige (som jag känner till) tror jag många svenskar över 65 vill fortsätta jobba ett tag till - medan det förstås finns de som vill gå i pension.


Källa: Dagens Nyheter

Av Kaela - 5 december 2010 08:01


  


När det blir tyst

emellan oss

när orden

inte bär

.........

sjung för mig då

sången du sjöng

tonen av igår

när hela livet

var en sång

så att jag minns

dimman över fälten

som speglades

i dina ögon

sjung alla oförlösta ord

till liv igen

knäpp dina händer

över mina

till ett tack

för oss.....

Kaela

Av Kaela - 5 december 2010 07:53

Idag är det Internationella FRivilligdagen.

Dagen instiftades av FN för 25 år sedan för att uppmärksamma det frivilliga arbetet över världen.

De flesta frivilligorganisationer uppmärksammar den och så sker det även hos oss.



Av Kaela - 5 december 2010 07:46

 

     

 

 

Det spelar ingen roll hur sofistikerad tekniken är, och blir - det är det
mänskliga mötet som är grunden för all utveckling.


Sagt av okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards