Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Förväntningar är bra - men kan låsa oss

Av Kaela - 1 maj 2012 10:15

 


Förväntningar är något väldigt bra.

Om vi inte längre har några förväntningar då lever vi egentligen inte längre - då finns vi bara.

Ändå kan förväntningar göra oss besvikna därför att vi har så högtflygande förväntningar och för att vi låter förväntningarna rita upp upp hur det vi väntar på ska se ut.


Förväntningar på hur det ska vara, här och nu, på andra, på oss själva.


Om jag släpper mina förväntningar... vad händer då?

Hur känns det? Känn in den känslan...

Om jag slutyar att ha en massa förväntningar på människor omkring mig och tar emot det de ger mig som underbara och oväntade gåvor!

Vågar vi släppa våra förväntningar?

Eller rättare sagt den strikt uppritade bilden i vårt inre av hur det vi förväntar oss ska se ut.

Kanske har vi en föreställning som låser oss så att vi inte ser när det vi väntar på kommer oss till mötes.


Jag tycker att Erik Lindorms dikt är en underbar illustration till ovanstående tankar.

Men vilken tur att diktjaget ändå såg  - att här kommer hon!


Jag hade tänkt dig blond
och lång över allt förstånd
och med en energisk haka.
Du som i dröm och vaka,
varit mitt ideal,
blond och högväxt och smal.
 
Och så kommer du dock,
mörk och kortväxt och tjock,
med hakan i nervikt krage
och en början till mage.
 
Sådan kliver du in,
i min själ och mitt skinn.
Allting skapades om
när du kom.
Allting slog du itu,
du, du.
Erik Lindorm




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards