Alla inlägg den 25 november 2013

Av Kaela - 25 november 2013 18:26

Det sägs ibland att vi alla bär omkring på tre stora frågor: Vem är jag?

Är jag ok?

Vem älskar mig?

Och att de svar vi finner på dessa frågor kommer att forma våra liv.


Det är säkert sant.


Vem är jag kanske framför allt hör ungdomen till att fråga.

Men jag tror att vi på något sätt ändå bär med oss frågan hela livet.


Vi har många roller genom livet.

Är jag kvinna så är jag först dotter och kanske syster.

Så blir jag bästis.

Så flickvän.

Hustru....mamma....mormor...farmor....

Och så har jag ett yrke.

Men är någon av alla de där rollerna jag?


Ja den frågan tror jag vi alla funderar över ibland.


Men är jag ok då?

Tycker andra det?
Tycker jag själv det?


Det är bara vad jag tycker som jag säkert vet - och visst skiftar det- eller hur?

Ibland känner man sig riktigt okay - och ibland inte alls!


Vad betyder nu ok då?

OK sägs  eventuellt vara en förkortning av oll kurrect, en etymologisk förvanskning, som sedan har spritt sig från engelskan till många andra språk.

OK registrerades för första gången i tryck redan på 1800- talet.

På engelska säger man också Good enough!

Och det måste man tycka att man är - annars mår man inte bra.


Och visst finns det en och annan som älskar både dig och mig - det är jag övertygad om.

Så - när allt kommer till allt - kanske vi är just good enoug!

Och det är verkligen inte så illa!


Men för att vi ska må riktigt riktigt bra har jag satt in ett foto med ett meddelande som jag tror både du och jag behöver så här i början på istiden....

 


Av Kaela - 25 november 2013 08:43

 


Besökte Nova affärscentrum under Lunda-helgen.

Mannen i mitt liv behövde en ny klocka och efter diverse letande hittade vi en butik som sålde klockor.

De börjar bli svåra att hitta numera, eftersom yngre personer knappast köper klockor.

Det är bara vi som är från urtiden som vill ha ur på armen.

För det är vi vana vid.Och det skulle kännas alltför tomt att inte ha det.


Klokor i alla prislägen och utföranden klädde väggarna....och mina tankar vandrade...

Klockor som mäter tiden - ja det finns - men tänk om det fanns en klocka som kunde stanna tiden.

Ett tag ibland, när vi vill dröja oss kvar i närheten av dem vi älskar eller i något annat fantastiskt som händer i vårt liv.


Tänk om du skulle hitta en klocka typ stopp-ur!
Som fungerade så att varje gång du trycker på knappen på sidan så skulle tiden stå stilla...
Alltihop runtomkring dig står stilla.

Ända tills du trycker på knappen igen.

 Då skulle det återgå till det normala...


Men just där - och just då - skulle tiden stå stilla!

Du skulle hinna njuta av varje ögonblick i ögonblicket!


Nu finns det ju inget sådant stopp-ur....men jag tror att vi en stund ibland ändå kan "stoppa tiden".

Bara stå stilla och vara - ett ögonblick!


Och minnas att livet faktiskt består av ögonblick!


Önskar dig många underbara ögonblick idag!




Av Kaela - 25 november 2013 05:32

Idag är det måndagen 25 november och Katarina och Katja har namnsdag!


Jag gratulerar!



 

Katarina/Catharina  är ett namn som bärs av 70 298 kvinnor i vårt land.

28 456 bär namnet som tilltalsnamn.

Katarina är ett grekiskt namn, ursprungligen Aikaterine som är bildat av ordet katharos som betyder ren, kysk.

Har funnits i Sverige sedan 1100-talet.

Många kungliga kvinnor har burit namnet.

Bland annat Katarina Sunesdotter, svensk drottninggemål 1244 till kung Erik Läspe och halte.

Katarina av Sachsen-Lauenburg, 1513-35, Gustaf Vasas första hustru.


Katja eller Katia

Ursprunget är ryskt och det betyder 'lilla Katarina'.

Katarina är en kortform av den ryska Jekaterina, som betyder "den kyska".

I engelskspråkiga länder stavas namnet vanligen Katya.

Det finns totalt 2 595 personer som bär namnet- och som tilltalsnamn används det av 2 094 kvinnor.

En av de mera kända bärarna av namnet är modeskaparen Katja of Sweden.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards