Alla inlägg den 27 november 2013

Av Kaela - 27 november 2013 17:57

 




Att älska sig själv är det svåraste sa en ung tjej jag satt i samtal med idag...


Ja det här med kärlek det är svårt.

Att lära sig älska en annan människa är en av de allra svåraste sakerna på jorden.

Och ändå tror jag att det svåraste hindret på vägen att älska en annan människa är om jag inte älskar mig själv.


För faktiskt är det ju så att vägen till att älska någon annan går via att älska sig själv.


Är det inte egoistiskt att älska sig själv?



Det kan tyckas så men jag vill nog påstå att det är tvärtom.

Faktum är ju att om jag bryr mig om andra mer än mig själv tappar jag orken – det blir en obalans.


Att älska mig själv är att våga känna och erkänna alla mina känslor, utan att döma.

Och först då kan jag inse att jag som är en ofullkomlig människa ändå har både behov och rätt att bli älskad.

Så är det givetvis för alla andra också.


Om jag älskar mig själv med den blandning av bra och dåligt som jag är - då kan jag älska en annan människa - fastän inte hon/han heller är fullkomlig.


Min uppfattning är att kärlek finns naturligt innerst inne i varje människa, ibland långt in … men den finns där.

Och när den som har sin kärlek instängd och blockerad möter en annan människas kärlek så bryts blockeringar och murar ner - och även den människan börjar älska sig själv - och andra.


När jag börjar se in i mig själv med kärleksfulla ögon, kan jag börja se det vackra omkring mig!


Om ingen finns hos dig som kan ge dig en kram ikväll - så krama om dig själv.

Säg hur fin du är- hur duktig du är.

Och du kommer att sova gott inatt - och vakna med en glad nyfikenhet på vad morgondagens möten ska bära med sig!




Av Kaela - 27 november 2013 16:00

 

Bilden lånad här



Tänk så mycket tid vi lägger på många onödiga saker vi har omkring oss.

Tänk bara på alla de timmar vi måste jobba för att tjäna ihop pengar till det vi köper.


Sedan tar vissa saker en massa tid för att underhålla och reparera.

Städa runt och under....ja jmassor av tid går till att städa där mycket saker samlats.


Om vi har en tendens till att samla på oss maskiner, bilar, båtar, kläder, hjälpmedel, prydnadssaker, bruksföremål och andra grejer, så kan det hända att vi använder all vår fritid till att ta hand om tingen som vi skaffade


Att vi blir ägda av det vi äger.

Av Kaela - 27 november 2013 15:53

 
 
Att få en extramormor genom Frivilligcentralen är stort - och att få ett extrabarnbarn är lika stort det!
 

Av Kaela - 27 november 2013 14:16

Och så har Prins Philip blivit påkörd av en buss när han satt vid ett rödljus på Djurgården idag.

Men han uppges må bra - och det är ju alltid det väsentliga!


Dagens Nyheter

Av Kaela - 27 november 2013 13:44


 



Vem har inte förtvivlat vid badrumstädningen.

Som detta med att få badkaret riktigt rent och vitt.


Fick detta tipset av en vän och det är rena mirakelkuren


Börja med att ta bort fläckar med en ituskuren citron.

Om du först doppar den i salt eller varm ättika blir rengöringen ännu effektivare.

Om badkaret har gulnat kan du råda bot på det med grön såpa.

Låt såpan sitta kvar några timmar och skölj sedan bort den.

Vips, så är badkaret skinande vitt!


Har man fått mögel i skarvarna på kaklet i duschen eller badrummet så kan man spruta vitvinsvinäger med exempelvis en blomspruta så försvinner det lätt och kommer inte tillbaka på på länge.

Av Kaela - 27 november 2013 09:47

 




För dig som vill veta mera om vad vi gör på min arbetsplats Frivilligcentralen finns vi också på Facebook      

Där kan du följa arbetet och vilka evenemang som är på tapeten - och också själv kommentera!

Av Kaela - 27 november 2013 08:24

När vi läser i tidningen om hur någon mördat en annan människa tror jag att allas våra tankar går till brottsoffrets familj och vänner.

Men jag har allt oftare börjat fundera över hur mördarens familj mår.


Är det månne inte dubbelt så tungt att vara förövarens mamma eller pappa som att vara mordoffrets föräldrar?

Jag tror det.


Ingen finns som stöder den som är anhörig till en mördare.

Med att säga detta vill jag definitivt inte ett ögonblick förringa den fruktansvärda smärtan i att någon har släckt livet för den jag älskade.

Jag förstår att jag inte totalt kan förstå hur svårt det är eftersom jag aldrig variot där.

Bara delvis föreställa mig.


Lika lite kan jag förstås förstå hur det är att vara förövarens mamma, pappa, syster, bror.

Men jag tror det är dubbelt så tungt mot vad jag någonsin kan tänka.


Läs gärna artikeln om Susanne Lundell i Dagens Nyheter, vars son mördade sin sambo för tre år sedan.

Jag berörs oerhört starkt av hennes sorg och hennes tunga väg.

Och imponeras av att hon orkar fungera på ett arbete och dessutom starta en förening för anhöriga till gärningsmännen.


Gå gärna in och läs på Fateg


Någon som faktiskt tänkte på hur det kan vara att vara i Susannes kläder var Nils Ferlin i sin dikt "Löpsedel"


Se, här är det en som förskingrat,

och här är det en som dränkt sej

och här är det en som slingrat

sej undan lagen och hängt sej!


Och här är det senaste mordet:

mördarens kniv är funnen!

Den var lite rostig i bladet

och hittades nere i brunnen.


Och kniven är fotograferad

och mördaren och fiskalen.

Fiskalen är djupt chockerad

och mördaren troligtvis galen.


Och mördarens mor hon gråter

- Det kunde man nästan tänka!

en mördare är hennes ende son.

Och hon är änka.


Av Kaela - 27 november 2013 05:15

Idag är det onsdagen 27 november och Asta och Astrid har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


 39 007 personer i Sverige heter Astrid, varav 16 343 med det som tilltalsnamn.

Astrid är ett gammalt nordiskt kvinnonamn som är bildat från orden as, 'gud' och frid, 'skön', alltså 'gudaskön'. Den fornvästnordiska formen var Ásfríðr och namnet återfinns på runstenar, liksom den östnordiska formen Estrid.

En norsk variant av namnet är Astri.

Ett av de äldsta beläggen i Sverige för Astrid är en inskrift från 1000-talet på en runsten i Aspa, Södermanland: "Astrid lät göra detta minnesmärke efter Anund och Ragnvald, sina söner. Blevo dödade i Danmark, voro rika i Rauninge och raskast i Svitjod"

Historiska personer som burit namnet: Olof Skötkonungs dotter Astrid som var gift med Olav den helige av Norge på 1000-talet.

Svenska prinsessan Astrid, gift med kung Leopold II av Belgien.

Astrid Lindgren, 1907- 2002. Författare från Näs, Vimmerby.



Asta är ett kvinnonamn och ursprungligen en kortform av Astrid.  

Namnet är känt sedan 1834 och var som mest populärt under 1910- och 1920-talen.

Enligt en annan tolkning härstammar det från det grekiska ordet för ’stjärna’.

Och i en ytterligare tolkning  är Asta ett nordiskt namn som är bildat av ordet ast som betyder kärlek.

Det finns totalt 8 008 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 5 146 med det som tilltalsnamn.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards