Direktlänk till inlägg 1 februari 2016

Enda sättet att leva - i tillit till livet!

Av Kaela - 1 februari 2016 18:17

 


Ja det snöar hos mig - och snö är kram...då kan man ju inte motstå impulsen att rulla en snöboll.

Nu var det inte snö jag tänkte prata om här....

Utan om något helt annat!



Tillit!

"Vem kan känna det i en tid som vår" sa en kvinna jag pratade med idag!

Visst kan det utan tvekan vara svårt att känna tillit till livet i en tid när oskyldiga människor blir offer för andras våldsideologier och våldsutövande.

När våldet drabbar oskykdiga (och vem är egentligen skyldig) blir vi med all rätt upprörda.


Dagens Sverige har en väl utvecklad sjukvård, knappast riskerar att svälta ihjäl eller få våra hem sönderskjutna, så upplever många att tillvaron blivit allt mer oförutsägbar och riskfylld.

Och visst är det sant...

Ändå gäller det att vi fokuserar på hoppet och inte på oron.

Det är bara hoppet som kan ge tillit till livet!


Tillit är ju  en övertygelse om att livet vill en väl, om att allting som händer leder framåt, även om det inte alltid är den väg man själv skulle valt att gå.


Det är inte bara en fråga om att individen ska må bra.

Vi behöver ju känna tillit för att stress och oro inte ska ta överhanden.

Tillit till andra människor är ju ett samhälles sammanhållande kitt.

Man vet att länder med hög tilliti oftast har  en stabil demokrati, stark ekonomi, god folkhälsa, låg korruptionen hög nivå av jämlikhet och jämställdhet


Så visst ska vi vårda vår tillit.

Det är en överlevnadsstrategi för både enskilda personer och vårt samhälle.


Nu fick du del av lite av de tankar som funnits i min hjärna efter denna långa arbetsdag!

Det vore roligt att höra om du tror att vi kan öva upp och vårda vår tillit.

Både tilliten till livet och till våra medmänniskor.


Nu vill jag önska DIG en skön måndagskväll och en riktigt skön nattsömn!


Imorgon är det tisdag!

Tisdagar är bra de också!


Här kommer kvällens citat:


"Säg ”ja” till livet – och se hur livet plötsligt börjar arbeta för dig i stället för emot dig."


Eckhart Tolle




 
 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

3 februari 2016 14:06

Hej Kaela.
Nej, det blir inte alltid som tänkt och då kan det vara svårt med tilliten. Jag tror trots allt att det finns en mening med allt även om det inte går att förstå just då.
Tro, tillit och tålamod, det brukar bli som det ska, när det ska.
Kramen till dig

http://www.steeperz.com

Kaela

3 februari 2016 19:14

Sant Eva- Kerstin!

På något sätt är det så!
Det vet man när man gått genom tunneln någon gång.
Kram till dig också förstås!

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

3 februari 2016 14:06

Glömde säga att jag delade

http://www.steeperz.com

Kaela

3 februari 2016 19:13

Härligt! Det är klart jag blir smickrad när du delar!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards