Direktlänk till inlägg 1 maj 2016

Mötas på djupet - en särskild gåva av livet

Av Kaela - 1 maj 2016 13:51

    

Att möten är oerhört viktiga....det tror jag vi har upplevt de allra flesta av oss.
Möten mellan länder är viktiga för att vi ska kunna förstå och kanske bistå varandra på olika sätt och så delta i att skapa en bättre värld.


Men möten mellan två människor är också oerhört viktiga.


Vi talar ofta om att möta sin själsfrände - den som man kan ha så mycket som möjligt gemensamt med.

Men mötet med en person  - kanske av det motsatta könet, som kanske har  motsatta politiska åsikter, har en annan syn på livet, kommer från en annan kultur eller har en annan religion kan vara ett möte som berikar och breddar..

Egentligen kanske ett ännu mera spännande möte.

Vi undrar hur någon som vi kan få ett möte så på djupet med, kan ha kommit fram till så olika uppfattningar mot våra egna.
Jag har inget -  svar på det - mer än att sin kultur föds man till - kanske gör man det i viss mån till en religion också.
Så om jag fötts in i en annan kultur och kanske med det en annan religion - eller som man - skulle jag ha blivit lite annorlunda mot vad jag blivit - och ändå någonstans i grundtonen av min personlighet vara densamma.

Jag tror att vi alla kan känna igen upplevelsen av att dras till en person för att han eller hon bara är. - inte på grund av hur den är.
Stenar kan se väldigt olika ut och ha mycket olika egenskaper - men  ändå  - alla är stenar.

Människor kan också se annorlunda ut och vara annorlunda - men genom allt förenas vi av att vi är människor.

Jag mötte för många år sedan en kvinna där våra olikheter ytligt sett var just så stora.

Vi har nu varit vänner i över 25 år- och det är en alldeles särskild vänskap.

Vi pratar aldrig om våra åsikter - utan vi går in för att mötas.-
Och det gör vi verkligen.

Vi känner nästan ögonblickligen hur den andra mår då vi möts.
Och har blivit oerhört viktiga för varandra just av den anledningen.

Jag är innerligt tacksam för henne och jag tror jag vågar säga att hon är det för mig.
Våra möten ger oss båda styrka!









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards