Alla inlägg under september 2016

Av Kaela - 19 september 2016 06:04

 


Idag är det måndag 19 september och Fredrika har namnsdag!

Jag gratulerar!

Fredrika är ju femininformen av Fredrik som betyder "fredsfurste" eller "fred i riket"
Det finns frygt 6000 kvinnor som bär detta namn i Sverige


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!

Var rädd om er egen dag!

Av Kaela - 18 september 2016 20:47

t  

 

 

Ibland går livet i moll- och kanske är det inte den tragedi vi oftast ser det som.

Kanske är den allra vackraste musiken den där molltonerna bildar bakgrund och låter tonerna i dur dansa fram sin sprittande glädje mot tonern i moll.

Kanske är det likadant med livet.

Att det går upp och ner - att glädje byts mot besvikelse det vet vi alla.

Men kanske tänker vi mera sällan på att det kanske är riktigt bra att det är så!

Nu är det söndagkväll och jag ser fram emot 12 timmars arbetsdagar både måndag och tisdag.

Så med tanke på att jag behöver se till att vara fräsch inför mastodont-dagarna så är det nog lugnast att i lite stilla mak gå in för landning i sängen nu.


Önskar DIG en fin kväll - oavsett hur den finner dig.

Om du är glad önskar jag att den ger dig mera glädje.

Är du sorgsen önskar jag en mjuk hand som torkar dina tårar.


...ett citat är inte så dumt....eller hur....


"Det handlar inte om vad man är utan vart man vill."
Caroline Nilsson


Av Kaela - 18 september 2016 12:00

Nu har solen hunnit en bit upp på himlen och nattkylan som fortfarande hade övertaget då jag tog min morgonstund på balkongen är bortjagad.

Känns riktigt skönt - nästan somrigt där i solen.


Kom och tänka på ett uttryck som min mamma hade.

Det är skillnad på lort och pannkaka.

I det tilltagande ljuset på balkongen började jag fundera över detta folkliga uttryck.

Min mor, liksom andra användare av talesättet använde då hon såg orättvisor där samhället gjorde skillnad på fint folk och fattigt folk.

I hennes ungdom var det något som skedde ofta som jag förstod.


Har vi lärt oss ett annat förhållningssätt idag?

Allas lika värde - orden ekar - men har de någon praktisk betydelse.

 




 Idag hör vi ofta uttrycket " alla människors lika värde" i den politiska debatten.

 Men hur lever man begreppet till verklighet?

Visst tycker du, och jag, att alla människor har samma värde?
Naturligtvis är det så att alla människor är lika mycket värda?

 

Och ändå möter vi varje dag exempel på att det inte är så i praktiken.

 

Vi ser varje dag tecken på att alla människor inte har samma värde.
I vår vardag ges ständigt uttryck för att vi brister i vår vilja  eller i vår förmåga att erkänna alla människors lika värde

i handling.

Nu är det ju så att det är lätt att stå bredvid och kritisera.

Betydligt svårare att vara den som ska fatta så rättvisa och riktiga beslut att det lever upp till "allas lika värde".

HUR svårt det faktiskt kan vara kan du få ett hum om utifallatt du gör detta testet!







Av Kaela - 18 september 2016 10:19

 

 

 

När jag vaknade idag var det nästan mörkt ute.

Så otroligt fort det går.

Nyss var det ju sol redan vid denna tid på morgonen.


Det är utan tvekan så att hösten väntar bortom hörnet.

Oavsett dagar med högsommarvärme - så kryper den mörka årstiden närmare.


Höstkatalogerna med kläder och de från studieförbunden

När jag vaknar idag är det nästan mörkt ute.

Så otroligt fort det går.

Nyss var det ju sol redan denna tiden på morgonen.


Det är utan tvekan så att hösten väntar bortom hörnet!

Höstkatalogerna börjar ramla ner i brevlådan - både de med ulstrar och tjocka tröjor och de från studieförbunden.

Lite vemodigt känns det allt!

 Men snart brinner våra skogar i underbara färger som mättar vår skönhetslängtan och ger oss nytt hopp.

Så visst är hösten vacker den också - även om den är mörkare och svalare.

Och om det vore ständig sommar fick vi ju aldrig längta!

Och längtan är något gott.

Den gör oss förväntansfulla.

Det gäller att leva i den dag vi har - men också låta längtan leva.

Inte den där heta brinnande längtan som utplånar allting annat - utan den stilla förväntan som ger oss hopp!


Önskar DIG idag en dag när du känner att du är här och nu - med en stilla förväntan inför det som kommer!


.....ett citat att suga på i den sol som faktiskt skiner trots SMHI:s  utsago om en molnig dag...


"Räkna inte dagarna. Få dagarna att räknas." 
Muhammad Ali





Av Kaela - 18 september 2016 08:39

 



Idag är det den 18 september - det är söndag och Orvar har namnsdag!


Stort grattis till dig som bä'r detta kanske lite ovanliga namn. Knappt tusen män i Sverige har samma namn som du. Namnet är från början isländskt och har betydelsen "pilgrim".


Stort grattis ocksp till DIG som har födelsedag denna leende septembersöndag!


Njut av dagen!

Den är er!



Av Kaela - 17 september 2016 18:46

 


Du är unik, med unika gåvor, egenskaper och möjligheter.
Varje människa har ett oändligt högt värde, och kan inte bytas ut mot någon annan - aldrig någonsin.

Visst kan någon ta över det jobb du haft - men de kommer ändå aldrig att göra på samma sätt som du.

De kan göra det toppenbra - men du har lämnat minnet av en absolut unik insats.

För du är unik!

Historien är full av exempel på människor som gjort det omöjliga. Från Moses, som förde ett helt folk ut ur Egypten till vita bussarnas förare...

Och massor av människor som gjort helt omöjliga insatser däremellan och efter.

DU är full av möjligheter.

Vi har alla en väg att gå och en vrå att lysa upp sa min gamla morfar.

Och det finns inget viktigare....än att gå den väg man har att gå - och ge ljus där det är mörkt.


Så låt oss vara just det!

Ljus där vi finns!


Önskar DIG en fin lördags kväll och en god natts sömn så småningom.


Om du vill .....hittar du ett kloka ord här nedanför....


"Platsen för att förbättra världen är först och främst i sitt eget hjärta, huvud och händer, och sedan arbeta utåt därifrån."

Robert M. Pirsig



Av Kaela - 17 september 2016 15:58


 




Medan mina händer putsar kopparpannan
från ditt kök
som nu står i mitt
träder minnet av dig
så nära....

så nära
att jag nästan hör din sång...

du sjöng alltid medan dina händer arbetade

Fyra udda kaffekoppar ur kartongen
ställer jag upp i skåpet
för att minnas
- varje gång jag ser dem

att inte någon annan stans doftar kaffet
så ljuvligt

som det gjorde hos dig


Kaela

Av Kaela - 17 september 2016 11:54

 


Hör du till dem som pratar för dig själv....högt alltså?


Jag gör det - och det händer att jag får små snälla pikar som jag alltid besvarar med: Ja visst - då får man de bästa svaren!


Och så är det säger psykologerna.
Vi har ju oftast våra egna svar.

Att ställa frågorna högt till sig själv är bra.

Det hjälper oss att ordna upp tankeverksamheten så vi blir effektivare i att hitta de svar vi behöver.

Och vi är i gott sällskap.

Albert Einstein talade alltid högt för sig själv.


Här kan du läsa vad psykolog, psykoterapeut och ståuppare säger


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards