Alla inlägg under januari 2017

Av Kaela - 13 januari 2017 07:14


 



Idag är det den 13 januari och det betyder julens absoluta slutpunkt - det är denna dag som heter Tjugondag- Knut.

Alltså är Knut dagens namnsdagsbarn!

Varma grattis till dig som bär detta namn!

Och varmt grattis försås också till DIG som har födelsedag idag!

 

17 599 män i vårt land bär namnet Knut!

Knut är ett mansnamn med nordiskt ursprung. Vanligtvis tolkas namnets betydelse som identiskt med det moderna ordet knut, ibland anges betydelsen vara "den käcke" eller den frimodige efter ett tyskt ord

 

Gör en god bemärkelsedag!

Av Kaela - 12 januari 2017 21:28



"Inte ens efter all denna tid har solen någonsin sagt till jorden: ”Du står i skuld till mig. Se vad sådan kärlek åstadkommer; den lyser...."

Hafez

Av Kaela - 12 januari 2017 09:39

.  

 

Satt på spårvagnen häromdagen....och blev som man blir ibland på kommunala färdmedel ofrivilligt vittne till ett samtal mellan två tonårsflickor.

"Jag vill ha ett meningsfullt liv och inte det här "blajlivet" sa den ena av dem....den andra nickade...men ställde sedan snabbt frågan: "Men vad är det då? Ett meningsfullt liv?"

Hennes fråga levde vidare i mig när jag strax därefter steg av spårvagnen.
"Lyckoforskaren" Bengt Brülde säger att den som är moralisk och gör något gott för andra blir lyckligare av det!

Att Bengt Brülde har rätt i detta är det ingen tvekan om.

Inte för mig som arbetar som frivilligsamordnare i en massa år.

Och sett hur bra människor mår som gör något fullständigt oegosistiskt för andra!

 

Lyckliga vill vi ju alla vara....även om jag tror att lycka är så mycket mera än vi i förstone tänker oss.

Om någon ställde frågan till mig: "När var du allra lyckligast" skulle jag ha lite svårt att svara på det.

Men högt upp på listan, kanske allra högst upp - där ligger förstås åren med mina fem barn som små.
Det var tufft många gånger. Vattkoppor och pengabrist. Vakna nätter med sjuka barn och ändå full rulle dagen därpå.
Men ett leende från en liten smultronmun eller en kladdig puss lyfte fram lyckan.
 På andra plats kommer mina år som frivilligsamordnare.Att se godheten kanaliseras och nå dit den behövs.
I båda fallen ser jag att lyckan är att känna att livet är meningsfullt.

Känner jag att mitt liv just nu är meningsfullt?

Ja det kan jag känna. Alltså är jag lycklig också nu.

De här tankarna och insikterna de ledde till överraskade mig själv.
Jag insåg att jag faktiskt är lycklig också nu när livet gått in i en fåra som jag inte riktigt vill.

Men en solig dag, eller ett leende från den jag möter på gatan. Ett oväntat kort i brevlådan, någon som ringer, vill prata, vill träffas.... det är lyckobubblor även på den väg man inte ville och inte  har valt.

 

Det är alltså som jag ofta tänkt att vi människor är lyckan och meningsfullheten för varandra.

Så stort!

 

 

 

 

 

Av Kaela - 12 januari 2017 06:45


 



Den 12 januari är det idag - och det är torsdag.

Fridolf och Frideborg har namnsdag!

Grattis till namnsdagen!
Grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

 

Fridolf är ett mansnamn med tyskt ursprung. Bildat av fridu "fred" och wolf "varg".
En äldre alternativ stavning är Frudolf.

643 män i vårt land bär namnet!

 

Frideborg är ett kvinnonamn, även det med tyskt ursprung, bildat av fridu "fred" och burg "beskydd

2 290 kvinnor bär namnet i vårt land.

 

Gör en fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 11 januari 2017 21:51


 




En glänta i skogen
där solen silar fram
mellan mörka granar
En glänta i livet
där själen kan få ro
och uppladdning
- en rastplats


Vi behöver gläntor

andliga viloställen
längtansgräs och
smultronstigar
för livsrytmens skull
och för att överleva
all frusenhet -

 

Vi måste söka gläntor
- kanske vi finner
i möte med någon
bortom allfarvägarna
- kanske måste vi
gå helt vilse ibland
för att finna -

Birger Franzén

Av Kaela - 11 januari 2017 15:08




 

 

Du är värdefull för att du finns. Inte på grund av vad du gör eller vad du har gjort,
utan för att du ÄR." 

Max Lucado

Av Kaela - 11 januari 2017 11:47

 



Det gäller nog de flesta av oss att vi ibland hamnar i situationer där det finns flera åsikter.

Och där vi tycker att vi har rätt
Så börjar vi kanske plädera för att få alla andra att förstå att vi har rätt.

Men varför i allsin dagar är det så viktigt??


Jag tror att vi i det läget känner det som att våra åsikter och föreställningar blir detsamma som "jag",
Och då blir det något helt annat än en åsikt vi sliter för att bevisa.

Vi börjar arbeta för att visa att jag är jag och jag har rätt-för jag är ok.


Så hamnar vi i allra värsta fall i den jobbiga skaran av besser-wissrar.

De som alltid i alla lägen måste ha rätt.

Som korrigerar minsta felsägning du gör - och går ed på att deras kunskap stämmer (fast du mycket väl vet att den inte gör det)

 Ingen av oss vill hamna där.

För vem älskar en besser-wisser?

Men om vi ska undvika det är det viktigt, att vi blir betraktare av våra egna känsloreaktioner när vi hamnar i en situation med olika åsikter.

Att försöka låta bli att jämföra och värdera kan vara väldigt svårt till en början.
Men jag tror ändå att det är viktigt att fråga sig själv:

Vad är det som väcks inom mig?
För det är först om vi blir varse det som vi kan undvika fallgropen och förhålla oss mer objektiva i  diskussionen.

Kanske hade vi en odräglig storebror som ständigt satte oss på plats och eftersom vi inte har jobbat oss igenom det som skapades i oss genom detta blir vi i konfliktläget den där lillasystern igen -  som kanske stampar med foten och tar till andra konstigheter för att understryka att; jag har rätt.

Att erkänna att man har fel är väldigt, väldigt svårt. 
Inte kan det vara viktigare att vårt ego har rätt än kvalitén på våra relationer?

Låt bli att tala om för vännen att den har fel  - viktigare att behålla din vän  än att  vinna diskussionen.
Visst kan det finnas gånger när vi inte kan stiga åt sidan av en eller annan vettig orsak - men låt de situationerna bli så få som det bara är möjligt!


Kan man kliva åt sidan skapar man ofta en win-win situation istället för en "jag vinner - du förlorar" eller tvärtom situation.

Vänskap är värt lite åt-sidan-stigningar - eller hur?


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards